صنایع‌دستی هویت شهرهاست/ واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها و خانه‌ها به هنرمندان صنایع‌دستی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، لزوم حمایت از صنایع‌دستی را یادآور شد و گفت: «برخی از هنرها در زندگی مردم جریان دارد و با توجه به اینکه در دو دهه گذشته به سمت افول حرکت کرده، باید دوباره به دوران اوج خود برسد.»

به گزارش میراث‌آریا، به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، حسین ساری در دیدار با مجید عربی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد که چهارشنبه 2 شهریور 1401 در عمارت مسعودیه انجام شد، با تاکید بر اهمیت برگزاری رویدادهای موضوعی در جوامع محلی با محوریت صنایع‌دستی بومی، افزود: صنایع‌دستی سند هویتی هر شهر و دیار است و باید در سطح استانی و ملی برای معرفی این هویت‌های اصیل اقدام کنیم.

او برگزاری رویدادهای موضوعی و جشنواره‌ها را جزو این اقدامات عنوان کرد و گفت: با توجه به تقویم رویدادهای صنایع‌دستی استان یزد، برگزاری این مراسم در شهرهایی مانند ابرکوه که صندوق احیا پروژه دارد با کمک سرمایه‌گذاران محقق خواهد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی با بیان اینکه صنایع‌دستی بر خلاف برخی از هنرها جامعه ذی‌نفع گسترده‌ای را شامل می‌شود، گفت: صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف اشتراکات زیادی در شهرها و روستاهای مختلف دارد و از این جنبه مهم‌تر محسوب می‎‌‌شود.

ساری با اشاره به اینکه سفال، حصیربافی، کاربافی و غیره جزو اشتغال، صنایع‌دستی و هنرهایی هستند که با زندگی مردم عجین شده‌اند، گفت: برخی از هنرها در زندگی مردم جریان دارد و با توجه به اینکه در دو دهه گذشته به سمت افول حرکت کرده، باید دوباره به دوران اوج خود برسد.

او از پیشنهاد سوق دادن سرمایه‌گذاری‌ها و واگذاری خانه‌ها به هنرمندان صنایع‌دستی استقبال کرد.

تدوین تقویم صنایع‌دستی برای یزد 

در ادامه سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراثإ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد نیز با بیان اینکه برای حوزه صنایع‌دستی تقویمی تدوین شده است، گفت: تلاش کردیم تا با تدوین تقویمی رویداد محور صنایع‌دستی هر شهرستان از استان یزد را برند کنیم.

عربی با بیان اینکه صندوق توسعه و احیا ظرفیت ارزشمندی برای تعالی صنایع‌دستی دارد، گفت: ظرفیتی مانند طرح‌های سرمایه‌گذاری که به واسطه صندوق احیا انجام می‌شود را می‌توانیم در این حوزه به کار ببندیم.

او  با اشاره به اینکه صندوق احیا دارای زیرساخت قانونی و سرمایه‌گذاری ارزشمندی است، افزود: اگر بتوانیم از این ظرفیت در راستای توسعه صنایع‌دستی استفاده کنیم، می‌توانیم تحول قابل توجهی را در این حوزه به خصوص در آینده صنایع‌دستی متصور شویم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010606957924

برچسب‌ها