آیین رونمایی از کتاب میراث ناملموس استان همدان برگزار می‌شود

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از برگزاری آیین رونمایی کتاب میراث ناملموس استان همدان در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی صنایع‌دستی استان همدان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان،علی مالمیر سه‌شنبه 8 شهریورماه گفت: «عناصر مهمی در زندگی وجود دارد که ما برای نسل‌های آینده به آن‌ها توجه و از آن‌ها حفاظت می‌کنیم. این عناصر ممکن است بنا بر ارزش‌های اقتصادی در آینده و یا هم‌اکنون بسیار ضروری باشند، اما به دلیل اینکه آن‌ها حس خاصی را در درون ما ایجاد و یا تداعی می‌کنند، برای ما اهمیت دارند.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: «مثلا حس تعلق به کشور، یک سنت یا روشی از زندگی و بیان‌های حسی و تفکری ممکن است ابزاری برای کار باشند، ساختمان‌هایی که دیده می‌شوند، آوازهایی که خوانده می‌شوند و یا داستان‌هایی که روایت می‌شوند. هر شکلی که می‌گیرند بخشی از میراث بشری هستند و نیاز به تلاش عملی برای پاسداری دارند.»

مالمیر افزود: «واژه میراث‌فرهنگی در دهه‌های اخیر مفاد خود را بیشتر به دلیل ابزار توسعه یافته به وسیله یونسکو به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر داد. میراث‌فرهنگی با یادمان‌ها و مجموعه ابزار و اشیای قابل رویت پایان نمی‌پذیرد. این میراث همچنین سنت‌ها یا میراث به‌جامانده نشات گرفته از بیان‌های حس‌شده و تفکرشده گذشته بر نسل‌های ما و زندگی نیاکان ما همچون رسوم سنتی، هنرهای اجرایی، دانش اجتماعی، مناسبت‌ها، دانش و مهارت‌های مربوط به طبیعت و جهان یا صنایع‌دستی را شامل می‌شود. لذا بر آن شدیم با همکارانمان محسن جانجان، فریبا نعمتی، زهرا شیرزادی و زینب خسروی این مجموعه را گردآوری و تالیف کنیم.»

مالمیر افزود: «این کتاب عصر امروز در آیین افتتاح نمایشگاه ملی صنایع‌دستی استان همدان رونمایی می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010608889644

برچسب‌ها