روستای سوکهریز و جاذبه‌های حیرت‌انگیز آن

در بین روستاهای سرسبز و زیبای اطراف شهر خرمدره روستای سوکهریز قرار دارد. باغات زیبا در کنار مزارع صیفی و سبزی و آب‌وهوای دل‌انگیز خاطره خوشی را برای طبیعت جویان و گردشگران در این منطقه به همراه دارد.

روستای سوکهریز یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان زنجان و بزرگ‌ترین روستای شهرستان خرمدره است. این روستا در 90‌کیلومتری جنوب شهر زنجان قرار دارد. از زنجان تا این روستا حدود یک ساعت و 15 دقیقه راه است. روستای سوکهریز تا خرمدره حدود 15 دقیقه فاصله دارد. این روستا در منطقه‌ای نیمه کوهستانی واقع‌ شده است. به همین دلیل در شش ماه دوم سال، هوا بسیار سرد است.

سوکهریز یکی از بکرترین مناطق و روستاهای هدف گردشگری استان زنجان است که توجه همگان را به خود جلب کرده است. وجود باغ‌های انگور و درختان میوه در زمین‌های هموار و کوه‌های بسیار زیبا این روستا را ازنظر اقلیمی منحصربه‌فرد کرده است. جمعیت این روستا در حدود ۳هزار نفر است و درآمد اکثر مردم آن از طریق کشاورزی و دامداری و همچنین تجارت حاصل می‌شود. سوکهریز به دلیل داشتن مسیر سرسبز و آب و هوایی خنک زبانزد مردم منطقه و استان‌های مجاور است. چهار فصل بودن این روستای در ماه‌های مختلف سال گردشگران بسیاری را به این روستا جذب می‌کنند. علاوه بر روستا جاده سوکهریز نیز بسیار تماشایی است و شهروندان زیادی برای تفریح به این جاده می‌روند.

این روستا دارای قدمت کهن است که با اشاره به قزقلعه این روستا بیانگر تاریخی بودن آن است. محوطه قیزلار قلعه سی یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران در خرم‌دره است که قدمت آن مربوط به اشکانی‌ساسانی است و در تاریخ  ۱۷ خرداد 1385 به شماره ثبت 15431 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت‌شده است.

نشانی این اثر ملی ثبت‌شده شهرستان خرمدره، بخش مرکزی، دهستان خرمدره، 2 کیلومتری شرق روستای سوکهریز است و اثر تاریخی دیگر امامزاده کهریز خرمدره است که در روستای سوکهریز قرار دارد و به دلیل مجاورت با قنات (کهریز) به امامزاده کهریز معروف شده است. این بنا را اهالی منطقه، امامزاده قاسم و امامزاده عبدالله نیز می‌گویند که دلیل این نام‌گذاری چندان مشخص نیست. قدمت بنای تاریخی و زیبای امامزاده کهریز خرمدره به دوره صفویه می‌رسد.

دارای سبک معماری و متعارف مقبره‌سازی دوره صفویه است. گوشه‌سازی برای اجرای این گنبد دوجداره به زیباترین شکلی اجراشده، همچنین نمای داخلی بنا که دارای پوشش گچ‌کاری است به همراه محرابی در سمت جنوبی، نورگیرهای قرینه بر روی بدنه گنبد جلوه خاصی به این اثر بخشیده است.

این اثر تاریخی از آجر و سنگ لاشه ساخته‌شده و نمای خارجی آن هشت‌ضلعی است که در صحن داخلی به فضای چلیپایی تبدیل می‌شود و دارای تکنیک و شیوه تزئینی بسیار پرکاری است که بر غنای هنری و تاریخی این بنا بیش‌ از پیش می‌افزاید. بنای امامزاده کهریز در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

صنایع‌دستی روستای سوکهریز قالی و فرش‌بافی، جاجیم، گلیم، گلدوزی، منبت، گیپور و خیاطی است که حاکی از ذوق و استعداد مردم این دیار درگذشته و حال است. باغات میوه و انگور و مزرعه‌هایی که صیفی و سبزی در آن‌ها کاشت می‌شود در روستای سوکهریز فراوان است و مردم این روستا محصولات خود را در کنار جاده در معرض دید و فروش می‌گذارند و با استقبال خریداران مواجه می‌شوند.

اگر به تماشای مناظر زیبای پاییزی علاقه‌مند هستید، باید پاییز جاده سوکهریز را نیز امتحان کنید. در این فصل، جاده توریستی سوکهریز به هزار رنگ زیبا تبدیل می‌شود. خزان به جان درختان می‌افتد و برگان سبز، رقص‌کنان به زمین می‌ریزند. با وجود آنکه در فصل پاییز هوای این منطقه رو به سردی می‌رود، باید گفت تماشای این مناظر بی‌نظیر، ارزش تحمل سرمای هوا را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401061093150

برچسب‌ها