دستان هنرمند گوهرتراش بر قیمتی شدن گوهر بسیار تأثیرگذار است

دستان هنرمند گوهرتراش بر قیمتی شدن گوهر بسیار تأثیرگذار است؛ چراکه باید در خلال تراش سنگ‌ها به مؤلفه‌های چون فست‌ها، نسبت‌های هندسی، تقارن، زاویه‌های صحیح تراش، پولیش، اندازه و عمق قسمت‌ها و سطوح، دقت بسیار داشته باشد.

مریم زمانی متولد سال 1366 در زنجان است و لیسانس اقتصاد کشاورزی دارد. او از سال ۱۳۹۳ مشغول به فعالیت در رشته گوهرتراشی در شاخه تراش فست است. کسب مقام اول در همایش ملی علوم گوهرسنگ تراشی ایران بهانه شد تا پای صحبت‌های این جوان هنرمند و خوش‌ذوق زنجانی بنشینیم تا در جریان نحوه آشنایی، فعالیت و کار او در این رشته از صنایع‌دستی قرار بگیریم.

تراش فست یا زاویه تراشی یعنی چه؟

تراش مهندسی یکی از روش‌های گوهرتراشی است که دقیق‌ترین نوع تراش بوده و بسیار به ظرافت در کار نیاز دارد و ترکیبی شگرف از مهندسی و هنر است فست کردن یک گوهر یعنی تشکیل سطوح صاف و هندسی کوچک، مثل آنچه احتمالاً روی الماس‌ها دیده‌اید. فستینگ درخشش سنگ را نشان می‌دهد و به همین دلیل معمولاً روی سنگ‌های شفاف صورت می‌گیرد. زاویه تراش فست، چرخش نگین و عمق ایجاد تراش سه عنصر اساسی کاملاً مشخص می‌کند که یک نگین جواهر چگونه برش می‌خورد و چگونه می‌تواند درخشنده، جذاب و بازتاب‌دهنده نور شود.

چه چیزی در کار شما بسیار مهم است؟

یک‌ضرب المثل رایج بین جواهرسازان است که می‌گوید (کم بتراش و زیاد نگاه کن!) چون ممکن است هنگام تراش یک نگین، تراش‌ها و سطوح فست به یکدیگر نرسند یا جلوه‌ی کارمان آن‌طور که باید نباشد پس باید شروع به دوباره تراشیدن کنیم و مراحل قبل را دوباره تکرار کنیم یعنی روی تراش‌های قبلی بازهم تراش بدهیم تا فست‌ها روی‌ هم بیفتد و زیبایی کارمان را نمایان کند پس بهتر است در همان اول کار دقت و وسواس لازم را داشته باشیم تا مجبور به تراش دوباره و کوچک‌تر شدن نگین امان نشود. در این حرفه، مهم‌ترین اصل و رکن، اشتیاق، انگیزه، علاقه و خلاقیت است.

آیا شما در بخش آموزش فعال هستید؟

یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات من آموزش دادن این هنر است. او شاگردهایش را به همان سنگ‌هایی توصیف می‌کند که شکل می‌دهد. جوانانی که ابتدا بدون هیچ تجربه‌ای وارد کارگاه می‌شوند و بعد هرکدام به گوهرتراشی زبده تبدیل می‌شوند.

 کارگاه هم دارید؟

 بله من در اسلام‌آباد شهر زنجان کارگاه کوچکی رادارم که در آن فعالیت می‌کنم و همان‌جا هم تا به امروز به 6 نفر این هنر را یاد داده‌ام.

آیا رشته گوهرتراشی بسیار مورد توجه نسل جوان است؟

بله. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت رشته گوهر تراشی، نیازمندی آن به تجهیزات ساده و ارزان‌قیمت است. افرادی که این هنر را برمی‌گزینند، حتی با داشتن بضاعتی اندک هم می‌توانند این هنر را بیاموزند و به اشتغال در آن مشغول شوند؛ چراکه نیازی به خرید ابزار گران‌قیمت ندارند و در منزل خود نیز می‌توانند به امر تولید مشغول شوند.

عوامل مؤثر در قیمتی‌تر بودن گوهرها چیست؟

دستان هنرمند گوهرتراش بر قیمتی شدن گوهر بسیار تأثیرگذار است؛ چراکه باید در خلال تراش سنگ‌ها به مؤلفه‌های چون فست‌ها، نسبت‌های هندسی، تقارن، زاویه‌های صحیح تراش، پولیش، اندازه و عمق قسمت‌ها و سطوح، دقت بسیار داشته باشد؛ زیرا هر یک از این موارد در درخشش و جلای گوهرها نقشی مهم ایفا می‌کنند و هر یک می‌توانند در گران‌بهاتر شدن گوهر موردنظر مؤثر باشند. برای ساخت جواهرات و تراش گوهرها، اصول و تکنیک‌هایی وجود دارد.

درخواست شما از معاونت صنایع‌دستی چیست؟

گوهرتراشی از جمله مشاغلی است که در صورت حمایت شدن می‌تواند با هزینه کم زمینه اشتغال مناسب علاقه‌مندان به این هنر را فراهم کند. یک محصول زمانی در بازار پرفروش می‌شود و نظر مشتریان را جلب می‌کند که کیفیت بالا و تبلیغات خوبی داشته باشد و ظرفیت‌های طبیعی خدادادی، خلاقیت و پشتکار از مهم‌ترین عوامل رونق در کسب‌وکار هنر – صنعت گوهرتراشی است. در حال حاضر فعالیت گوهرتراشی را به امید فروش محصولات در آینده ادامه می‌دهیم و با وجود همه مشکلات به دلیل علاقه به کارم و امید به بازاریابی تولیدات در آینده، دلسرد نشده‌ام اما واقعاً نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

بزرگ‌ترین دغدغه هنرمندان در این عرصه چیست؟

مهم‌ترین پشتیبانی دولت از هنرمندان بیمه آن‌هاست. اگر بتوانیم هنرمندان صنایع‌دستی را بیمه کنیم کمک بزرگی به معیشت و کسب‌وکار آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010621931493

برچسب‌ها