شرحی از یک خدمت عاشقانه/ مرز باشماق مریوان میزبان مشتاقان کربلای معلی است

هرساله و هم‌زمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، عاشقان و مشتاقان کربلای معلی برای زیارت سرور و سالار شهیدان اباعبدلله‌الحسین(ع) راهی عتبات عالیات می‌شوند؛ عاشقانی که برای رسیدن به عشق‌شان هزاران کیلومتر را با پای پیاده طی می‌کنند.

در این میان و با تصمیم هیئت دولت شش مرز برای ورود و خروج زائران اربعین حسینی انتخاب شده‌اند و باشماق مریوان یکی از مرزهای شش‌گانه‌‌ در نظر گرفته‌شده برای تردد و میزبانی از زوار اربعین حسینی است.

تردد زائرین از ۱۵ شهریورماه با استقبال و بدرقه مسئولان و به‌ویژه مردم خون‌گرم استان کردستان همراه بود؛ مردمان غیور سرزمینی که مهمان‌داری و مهمان‏نوازی یکی از صفات برجسته آن‌هاست.

شهرستان‌های سنندج، مریوان و دیگر شهرهای کردستان که در مسیر منتهی به مرز بین‌المللی باشماق مریوان ختم می‌شود

موکب‌هایی به‌منظور خدمات‌رسانی به زائرین کربلا برپا کرده‌اند، خدمتی که جلوه‌ای از همان عشق و ارادت عظیم کردستانی‌ها به خاندان رسول‌الله (ص) واهل‌بیت عصمت‌و‌طهارت است.

در کنار کاروانیان زیادی که تلاش می‌کنند از طریق زیارت، ارادت و عشق خود را به حضرت اباعبدالله نشان دهند عده‌ای هم هستند که سعی می‌کنند این عشق شورانگیز را با خدمت به زوار سیدالشهداء علیه‌السلام به منصه ظهور برسانند.

مردم و مسئولان کردستانی در سرزمین وحدت اسلامی به قصد خدمت به زائران و عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت بسیج شده‌اند تا با خدمت‌رسانی، سختی راه را برای زائران امام حسین(ع) آسان کنند؛ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان هم از قافله عقب نمانده و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، امکانات و توان نیروی انسانی برای خدمت هرچه بهتر و مطلوب‌تر به زائران اربعین حسینی اقدام کرده است.

یکی از این اقدامات آمادگی تمام اماکن اقامتی اعم از هتل‌ها، خانه‌مسافرها، مهمانپذیرها، مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... است که در مسیر تردد کاروان‌های زیارتی قرار دارند؛ ۱۶ مدرسه، دو سالن ورزشی، زائر‌سرای سپاه و حسینیه نیز با همکاری اعضای ستاد اربعین و به صورت رایگان، برای اسکان زائران اربعین حسینی در مریوان آماده‌سازی شده است.

بر‌پایی پنج ایستگاه اطلاع‌رسانی و اسکان با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارکنان و فعالان حوزه گردشگری استان در مبادی ورودی شهرستان‌های مریوان و سنندج، چاپ و توزیع  ۲۰هزار برگ بروشور وکاتالوگ، نظارت و بازرسی مستمر از تاسیسات گردشگری استان، نصب تابلوهای راهنما، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها و نصب بنرهای اطلاع‌رسانی از دیگر اقدامات دیگری است که در این ایام با همکاری ادارات عضو ستاد اربعین و با پشتیبانی استاندار کردستان انجام شده است.

همچنین توزیع غذا، شربت و آب معدنی، انتقال وسایل زائران از پارکینگ‌های شهر مریوان به مرز باشماق به‌صورت رایگان، برپایی استراحتگاه‌ها و مراکز امدادی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی از جمله ایستگاه ماساژ، خیاطی، کفاشی و امکاناتی اعم از حمام‌های سیار، پذیرایی، اورژانس و آتش‌نشانی و اینترنت رایگان نیز از خدمات دیگری است که توسط مردم و مسئولان در مرز باشماق مریوان به زائران به‌صورت کاروانی و انفرادی خدمات ارائه می‌دهند. 

در حال حاضر هم که بازگشت زوار حسینی از کربلای معلی آغاز شده است، مردم و مسئولان استان کردستان با تمام توان و امکانات برای میزبانی، اسکان، خدمات‌دهی و جلب رضایت مسافران و زائران اربعین حسینی آماده هستند و از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهند کرد.

امید است با تلاش همگانی و با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها و ارائه خدمات شایسته و مطلوب به مسافران و زوار حسینی، همواره شاهد رضایت‌مندی مهمان از میزبان باشیم.

مرز بین‌المللی باشماق که در ۱۷ کیلومتری شهر مریوان واقع شده است، امسال برای اولین بار برای تردد زائران اربعین در نظر گرفته شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010625348523

برچسب‌ها