گچ‌بری مانند هر هنری نیازمند خلاقیت و نوآوری است

استاد پیشکسوت گچبری روی آیینه گفت: گچ‌بری مانند هر هنری نیازمند خلاقیت و نوآوری است و اگر هنرمند بخواهد فقط به کپی کردن طرح‌های پیشین و طرح‌های ابتدایی که آموخته است، اکتفا کند، نمی‌تواند آثار در خور توجهی تولید کند.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نمایشگاهی از آثار گچبری استاد علی حاجیان‌پور دارای درجه یک هنری (معادل دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان توسط مجموعه هنرهای سنتی و صناعی هیما با همکاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه برپا شد.

استاد علی حاجیان‌پور در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با بیان اینکه هنرگچ‌بری پیش از این تنها به عنوان تزئینات داخلی در معماری ابنیه به‌کار می‌رفته است، بیان کرد: «حدود 30 سال پیش با کمتر شدن توان جسمی‌ام برای ایستادن روی داربست و با توجه به علاقه‌ای که به این هنر داشتم، به این ابتکار دست زدم که هنر گچ‌بری را روی آیینه به شکل متحرک ایجاد کنم تا در کنار استفاده در معماری امکان نمایش آن در مکان‌های عمومی و نمایشگاه‌ها نیز فراهم شود.»

او با بیان‌اینکه در این کار از آیینه‌های گچ‌بری شده عمارت شمس‌العماره که بصورت بریده بریده با تکنیک رودرز به همدیگر متصل شده‌اند، ایده گرفتم، تصریح‌کرد: «در این تکنیک به دلیل بزرگ بودن آیینه‌ها آن‌ها را به اندازه‌های کوچکتر بریده و بعد از اتصال به دیوار، درز‌ها را به وسیله گچ‌بری پوشانده‌اند.»

این استاد گچ‌بری با ابراز خرسندی از این‌که بعد از سال‌ها فراموشی، هنر گچ‌بری مدتی است دوباره مورد توجه قرار گرفته و علاقمندان زیادی بویژه بانوان برای فرا گرفتن این هنر مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: «هنر گچ‌بری مانند هر هنر دیگری نیازمند کار تجربی و نوآوری است و حداقل پنج تا شش سال طول می‌کشد که فرد علاقه‌ءمند آن را بطور کامل فرا بگیرد.»

حاجیان‌پور با تأکید بر ابتکار و خلاقیت در طراحی هنر گچ‌بری اظهار کرد: «تمامی تابلوهایم با الهام از فضاهای تاریخی با خلاقیت و نوآوری شکل گرفته‌اند زیرا اگر هنرمند بخواهد فقط به طرح‌های ابتدایی که آموخته و کپی کردن طرح‌های پیشین اکتفا کند نمی‌تواند آثار در خور توجهی تولید کند.»

او با بیان اینکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند با معرفی و شناساندن این هنر به جوانان زمینه ماندگاری و منسوخ نشدن آن را فراهم کند، خاطرنشان‌کرد: «امروزه فضای مجازی این امکان را فراهم کرده که هنرمندان با طرح‌ها و نقش‌های متنوع آشنا شوند و با خلاقیت به فعالیت ادامه دهند.»

 مریم نیکجوی مدیر عامل شرکت آرمان رخش غزل دارای برند تجاری هیما نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: «از آنجا که هیما، رسالت حمایت از هنر و هنرمندان و احیای هنرهای در حال فراموشی را سرلوحه کار خود قرار داده است، آثار استاد حاجیان‌پور توسط این موسسه جمع‌آوری و به معرض نمایش گذاشته شد.»

او با تأکید بر این نکته که باید با حمایت از این هنر در ماندگاری آن بکوشیم، تصریح‌کرد: «تمامی 21 اثر، از تابلوهای گچبری روی آیینه که در   این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند، دارای شناسنامه اثر و طرح‌ها تک نسخه هستند.»

استاد علی حاجیان‌پور متولد ۱۳۱۹ در روستای اسلام‌آباد از توابع همدان است که هنر گچبری را نزد استاد حاج عباس عشقی  فرا گرفته و به مدت 60سال است که به هنر گچبری سنتی و بومی ایرانی، سبک‌های اروپایی و تلفیق این دو می‌پردازد.

او که در ساخت نقوش دو گچه یا یک گچه چدنی مهارت ویژه‌ای دارد، از چند سال پیش غیر‌از اجرای هنر گچبری برای تزئین ابنیه‌ها، ساخت آیینه‌های گچبری شده را آغاز کرده و  طی سالیان متمادی با به‌کارگیری مهارت و استادی، موفق به کسب درجه یک هنری (معادل دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010630330621

برچسب‌ها