تبادل فرهنگی رشد صنعت گردشگری را به دنبال دارد

سنندج یکی از شهرهای زیبا با پیشینه‌ای باارزش در کردستان است، که سبک معماری و بنا‌های تاریخی کم‌نظیری دارد؛ ویژگی‌های این شهر توانسته هر ساله گردشگران زیادی را از جای جای ایران و جهان به سوی خود جذب کند.

در شهر سنندج اقامتگاهی باصفا و سنتی وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.

اقامتگاه سنتی سیمین با معماری قدیمی در مرکز شهر و در نزدیکی بازار و بناهای تاریخی سنندج واقع شده است، که صفا و صمیمیت را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشاند.

به‌همین منظور وارد این اقامتگاه سنتی می‌شویم و پای صحبت‌های مدیر این مجموعه که بانویی توانمند و فرهنگ‌دوست است می‌نشینیم؛ آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است:

\"\"

*ضمن تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید لطفا به‌عنوان اولین سوال بیوگرافی خودتان را بفرمایید؟

سیمین چایچی هستم مدیر اقامتگاه «سیمین» که برای اولین‌بار توانستم در شهرستان سنندج اقدام به ایجاد یک اقامتگاه سنتی کنم.

*چه چیزی باعث شد شما اقدام به راه‌اندازی این اقامتگاه کنید؟

از دوران نوجوانی تاکنون توسعه و ترویج فرهنگ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی من بود، براین اساس تصمیم به بازسازی این خانه قدیمی و راه‌اندازی این مکان سنتی برای معرفی آداب و رسوم و تبادل فرهنگ این منطقه کردم.

*برای راه‌اندازی این واحد اقامتی چه‌میزان سرمایه‌گذاری و برای چند نفر شغل ایجاد کردید؟

تاکنون بیش از یک میلیارد تومان برای بازسازی و ایجاد این اقامتگاه سنتی هزینه شده و خوشبختانه با راه‌اندازی آن برای چهار نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

*چه خدماتی در این مجموعه ارائه می‌شود و ظرفیت پذیرش آن چند نفر است؟

این خانه بومی با متراژ ۲۱۰ مترمربع دارای سه اتاق با ظرفیت پذیرش ۹ نفر و یک کافی‌شاپ سنتی است، در حیاط این اقامتگاه‌ هم یک لابی با فضایی باز و سنتی وجود دارد که مهمانان و گردشگران می‌توانند برای استراحت از آن استفاده کنند و انواع غذاهای محلی و نوشیدنی‌های سرد و گرم را سفارش دهند؛ عکاسی با لباس‌های محلی منطقه، اجرای موسیقی سنتی و برگزاری محافل فرهنگی از دیگر ویژه برنامه‌هایی است که در این اقامتگاه سنتی برگزار می‌شود.

 *آیا در زمینه دیگری هم فعالیت دارید؟

بله بنده از ۱۸ سالگی تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارم به‌طوریکه هم‌اکنون عضو انجمن مفاخر ایران شاخه کردستان، عضو انجمن جهانی قلم، نویسنده، شاعر و همچنین در زمینه ترانه و داستان‌نویسی، تئاتر و نمایشنامه‌نویسی و چاپ کتاب کودکان فعالیت دارم.

*برای پیشرفت در کارتان چه انتظاراتی از مسئولان دارید؟

بنده ضمن قدردانی از مدیر و پرسنل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان برای راهنمایی‌ها، حمایت‌ها، صدور مجوز و پرداخت تسهیلات، امیدوارم همواره با پشتیبانی از فعالان بخش خصوصی ما را به ادامه کار و فعالیت بیشتر در این زمینه دلگرم نمایند.

*چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به این حوزه دارید؟

استان کردستان در حوزه گردشگری دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است، علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند ضمن معرفی آداب‌‌ورسوم، فرهنگ‌محلی، طبیعت بکر، صنایع‌دستی، غذاهای سنتی و آثار تاریخی استان به گردشگران، با خودباوری، پشتکار و خلاقیت، کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کنند.

*سخن پایانی...

همه شاهد بودیم کردستان در سال‌های اخیر و به‌ویژه سال‌جاری و ایام پیک سفر، میزبان گردشگران فراوانی از سراسر کشور و جهان بود و با توجه به اینکه استقبال و اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ و سنتی ایران و به‌ویژه این استان نسبت به قبل چند برابر شده لذا نیاز است بیش‌از‌پیش با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای خدمات‌دهی هرچه بهتر به گردشگران و رونق اقتصادی منطقه تلاش شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010630348510

برچسب‌ها