پساکرونا و رونق گردشگری اردبیل

با اقامت حدود یک میلیون و 500 هزار نفر در مراکز اقامتی استان اردبیل در شش ماه اول سال جاری و ثبت بیش از 4.5 میلیون تردد ورودی به استان در این مدت، گردشگری اردبیل بعد از سال‌های کرونا با رونق مجدد روبرو است.

در دو سال گذشته همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر دنیا زندگی و کار مردم را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داد، تاثیر این پاندمی در هر گوشه از دنیا به شکل مختلفی دیده شد و در اوج خود برخی از شغل‌ها را به تعطیلی کشاند. صنعت گردشگری و تمامی حوزه‌های مرتبط با آن یکی از پرچالش‌ترین صنعت‌های دوره کرونا بود و در مقاطعی تعطیلی کامل را تجربه کرد. این شرایط فعالان حوزه گردشگری را با مشکلات بسیاری روبرو کرد و کسب و کارهای نوپا در این حوزه دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شدند.

استان اردبیل نیز به عنوان یک استان گردشگرپذیر از اثرات همه‌گیری کرونا در امان نماند و در بخش‌هایی از استان به ویژه شهرهای توریست‌پذیری مثل سرعین و مشگین‌شهر و با تعطیلی گسترده تاسیسات گردشگری و بیکاری شاغلین این حوزه، آثار پاندمی به وضوح مشاهده شد. تا جایی که در برخی از مواقع امید به رونق مجدد این صنعت دور از انتظار به نظر می‌رسید. اما با فرارسیدن سال 1401 و فروکش کردن موج کرونا، از همان ابتدای سال و در تعطیلات نوروزی نشانه‌های رونق مجدد گردشگری فعالان این حوزه را امیدوار کرد.

بارقه‌های امید در تعطیلات نوروزی

تعطیلات نوروزی سال 1401 با هوای سرد و برف سنگین در اردبیل شروع شد، عاملی که بعد از فروکش کردن همه‌گیری کرونا می‌توانست مانع جدیدی در مقابل رونق مجدد گردشگری استان بعد از دو سال کرونایی باشد؛ اما این موج جوی در هفته دوم تعطیلات از استان خارج شد تا موج گردشگران نوروزی به سمت اردبیل خوش آب و هوا سرازیر شوند. طبق آمار منتشر شده از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل 246 هزار نفر در تعطیلات نوروز 1401 در استان اردبیل اقامت کرده بودند و 917 هزار تردد خودرویی در جاده‌های استان ثبت شده بود. آماری که نشان می‌داد سال 1401 می‌تواند سال رونق مجدد گردشگری برای استان اردبیل باشد.

بهار و تابستان خوش استقبال

موج کرونا به صورت کامل فروکش نکرده بود، هرازگاهی خبری از خیزش مجدد این ویروس در کشور به گوش می‌رسید و مردم برای در امان ماندن از این بیماری خطرناک احتیاط می‌کردند. اما هیچکدام این مسائل مانعی در مقابل مسافرت مردم بعد از دوسال خانه‌نشینی نمی‌شد. تعطیلات مختلف فرصت مناسبی برای به راه افتادن موج مسافرت‌ها بود و دومین بازه پیک سفر به استان اردبیل در تعطیلات اواسط خرداد ماه به راه افتاد. زمانی که هوا در بسیاری از نقاط کشور گرم شده است و اردبیل با آب و هوایی خنک و جاذبه‌های متعدد انتخاب مناسبی برای مسافرت است. مدیران مجموعه‌هایی مثل پل معلق تمام شیشه‌ای هیر، پل معلق مشگین‌شهر، آب‌‎های درمانی سرعین و مراکز اقامتی سرتاسر استان شلوغ‌ترین روزهای امسال خود را تعطیلات نیمه خرداد ماه معرفی می‌کنند. و این دومین بارقه امید در میان فعالان گردشگری استان بود. در فصل تابستان نیز استان اردبیل یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور است، آب و هوای مطبوع و طبیعت کم‌نظیر پای گردشگران را از هرکجای ایران و حتی خارج از ایران به اردبیل می‌کشاند.

اقامت بیش از یک و نیم میلیون نفر در مراکز اقامتی رسمی

در تابستان 1401 هرچقدر که پیش می‌رفتیم فعالان حوزه گردشگری و بهره‌برداران تاسیسات مربوطه به رونق مجدد گردشگری در دوره پساکرونا ایمان می‌آوردند و می‌توانستند بخشی از ضررهای متحمل شده در دو سال کرونا را جبران کنند. فردین عینی، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در انتهای تابستان 1401 با ارائه آمار شش ماهه اول سال می‌گوید: «بعد از دو سال کرونا و با اقامت حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از ابتدای سال در اقامتگاه‌های رسمی استان اردبیل شاهد رونق مجدد گردشگری هستیم.»

طبق این آمار 4.5 میلیون تردد ورودی به استان از ابتدای سال 1401 ثبت شده است و بیش از 100 هزار نفر از موزه‌های استان اردبیل بازدید کرده‌اند. از میان بازدید کنندگان موزه‌های استان تعداد 1128 نفر گردشگر خارجی و مابقی گردشگر داخلی بودند. همه این آمار مربوط به شش ماه اول سال 1401 است که نشان دهنده رونق مجدد گردشگری اردبیل است.

در این میان گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود رونق مجدد صنعت گردشگری، آمار موجود برای شش ماه اول سال 1401 در مقایسه با آمار مدت مشابه در سال 1398 و قبل از شیوع ویروس کرونا کاهش حدود 20 درصدی را نشان می‌دهد، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد این تفاوت می‌گوید: «کاهش حدود 20 درصدی حضور گردشگران در استان نسبت به مدت زمان مشابه قبل از کرونا می‌تواند مربوط به تبعات باقی مانده همه‌گیری ویروس کرونا به ویژه در اوایل سال باشد، همچنین با توجه به بسته بودن مرز جمهوری آذربایجان از سوی این کشور حضور گردشگران خارجی در استان نیز با افت محسوسی روبرو شده است.»

پیش از کرونا هرساله بیش از یک میلیون و 600 هزار تردد اتباع آذری به استان اردبیل انجام می‌شد که از زمان شیوع کرونا و با بسته شدن مرزها این تعداد نزدیک به صفر رسیده است و تاثیر بسزایی در کاهش آمار گردشگران خارجی دارد.

گزارش از توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 14010711292950

برچسب‌ها