بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان، مریم جلالی شامگاه روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در شانزدهمین نمایشگاه ملی زنجان گفت: «تلفیق معماری سنتی ایران با معماری مدرن در قطاره بسیار جالب و قابلتوجه است و نشاندهنده توجه به دانش معماری ایران و ایجاد ارتباط میان آن با عرصه حیاتی صنایعدستی در کشور یک ضرورت به شمار میآید.»
معاون صنایعدستی کشور بیان کرد: «همیشه مقرنس بر هنرهای تزئینی و صنایعدستی فرشبافی، کاشیکاری، گچبری تأثیرگذار بوده و باعث رشد و گسترش این هنرها شده است و تولید آن توسط روشندلان عجیب و جالب است زیرا چیزی که انسان ندیده به این زیبایی خلقشده است.»
محسن میرلو با اشاره به اهمیت زنده نگهداشتن مقرنسکاری بهعنوان معماری اصیل ایرانی در استان و کشور گفت: «هدف از انجام این کار، احیاء تزئینات معماری بومی در بناهای تاریخی و همچنین المانهای معماری معاصرمان بوده است و جهت جلوگیری از بیهویتی در معماری معاصر زنجان لازم است با نگاهی به تاریخ معماری این استان و همگامسازی در پیشینه هنر با تکنولوژی روز تعریف جدیدی با هویتی از معماری بومی زنجان داشته باشیم.»
مدیر تولید و طراح شرکت تعاونی دستان بینای روشندلان زنجان در توضیحات خود در آیین بیان کرد: «علاوه بر روشندلان مبتلایان به سندرمدان و ناشنوایان نیز اکنون در شرکت تعاونی دستان بینا مشغول تولید کتیبهها و سفالهای متنوع برای استفاده در معماری داخلی و خارجی هستند که در چندین پروژه مهم استان مانند پروژه سبزهمیدان، بوتیک هتل، بانک ملت در استان زنجان استفاده میشود و هماکنون در استان قم و ساوه هم این طرحها بهزودی اجرا میشود.»
او گفت: «از سال ۸۷ بهصورت ابتکاری و باهدف ایجاد اشتغال برای روشندلان آموزش کتیبه سازی به روشندلان آغاز شد و با حمایت انجمن نابینایان فعالیتهای این گروه توسعه یافت. این بسیار باارزش است که ۲۴ مدل آجری هندسی در کارگاه صنایعدستی توسط نابینایان تولید میشود.»
انتهای پیام/