آغاز فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری در شوشتر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر گفت: فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری شهرستان شوشتر به منظور استحکام‌بخشی‌ بخش‌های آسیب دیده در بخش‌های مختلف این بنا از جمله زیرزمین این بنای تاریخی که در اثر شکسته شدن لوله‌های آب شهری آسیب دیده بود آغاز شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی‌محمد چهارمحالی 28 مهرماه 1401 با اعلام این خبر اظهار کرد: این خانه تاریخی قدیمی‌ترین خانه در میان خانه‌های کهن تاریخی شهرستان شوشتر و حتی استان خوزستان است و بنا بر کتیبه‌ای که در زیر ایوان قرار دارد این خانه در سال ۱۴۰۱ ه‍. ق ساخته شده و نام معمار این خانه این چنین آمده است: «عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد علی بنا».

او در توصیف این خانه عنوان کرد: این خانه ارزشمند دارای تزیینات بسیار زیاد سنگی، آجری و گچ‌بری بوده و تنها خانه‌ای است در شوشتر که در انتهای ایوان آن از رسمی‌بندی استفاده شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر گفت: فصل اول کار مرمت این بنای تاریخی به دست حسین معماریان و از محل اعتبارات مشارکتی انجام شده بود و اکنون با مشارکت بخش خصوصی و میراث‌فرهنگی دوباره مرمت می‌شود.

او افزود: «متأسفانه بخش‌هایی از این خانه به دلیل آسیب‌های واردآمده و تغییرات، در چند دهه اخیر دستخوش تغییرات شده است.»

خانه جزایری بنا بر اظهارات مالکان بنا و همچنین شکل و فرم معماری آن مربوط به دوره صفویه است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010728478431

برچسب‌ها