روایتی از رویدادهای مهم ۱۳ آبان/ از تبعید امام‌خمینی(ره) تا تسخیر لانه‌جاسوسی و روز دانش‌آموز

جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۳ آبان سالهای مختلف شاهد اتفاق‌های مهمی در بستر تاریخ بوده است که از این جمله می‌توان به تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه، تسخیر لانه جاسوسی و تجمع دانش آموزان علیه دخالت‌های آمریکا اشاره کرد.

خبرگزاری میراث آریا: در تقویم جمهوری اسلامی ایران روزهای درخشان و مهمی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود گامی محکم در جهت کوتاه کردن دست استکبار جهانی از ایران دارند. یکی از این روزها ۱۳ آبان است که در سال‌های مختلف اتفاق‌های مهمی در همین روز در کشورمان رخ داده است و در تقویم جمهوری اسلامی ایران این روز را «روز مبارزه با استکبار جهانی» نامیدند. 
در این گزارش بنا داریم به مرور سه اتفاق مهم یعنی ۱۳ آبان ۱۳۴۳ و تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و تجمع اعتراض‌آمیز دانش آموزان تهرانی علیه دخالت‌های آمریکا، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بپردازیم. 

** تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه

در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم پهلوی، حضرت امام خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. به دنبال افشاگری و سخنان آتشین و اعلامیه صریح امام‌خمینی (ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳ و توزیع گسترده آن در تهران، اقدام ننگینی که رژیم پهلوی درصدد مخفی نگه داشتن آن بود، آشکار شد و موجی از انتقاد علیه رژیم پهلوی به راه افتاد. متعاقب آن رژیم پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی را دستگیر و به ترکیه تبعید کرد. 

حضرت امام خمینی (ره) در بخشی از این سخنرانی فرمودند: «بر اساس این لایحه کاپیتولاسیون مستشاران نظامی آمریکا از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند اگر یک خادم امریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند دادگاه‌های ایران حق ندارند او را محاکمه کنند». 

\"\"

اولین کلام امام‌خمینی خطاب به افسر مأمور، سرهنگ افضلی این بود: «من برای دفاع از وطنم تبعید شدم». 

امام خمینی (ره) بعد از ترکیه، به عراق و فرانسه تبعید شد و ۱۲ بهمن سال ۵۷ به دعوت دولت ایران، به ایران بازگشت. 

** تجمع دانش آموزان تهرانی علیه آمریکا

امام خمینی (ره) در ۱۶ مهر ۱۳۵۷ در پیامی به دانش آموزان از آنان خواست تا مردم را در اعتصابات حمایت کنند و دست از اعتراضات خود تا رسیدن به هدف برندارند. بنابراین در اول آبان ۱۳۵۷ تظاهرات دانش‌آموزان و دانشجویان در تهران شکل گرفت و به دنبال آن اساتید دانشگاه‌های تهران نیز دست به اعتصاب زدند. 

\"\"

دانش آموزان تهرانی، در اطراف دانشگاه تهران راهپیمایی کردند و نیروهای مسلحی که در خیابان‌های دور دانشگاه مستقر بودند، ۵۶ نفر از دانش آموزان حاضر در تظاهرات را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند و صدها نفر نیز زخمی شدند. به همین دلیل ۱۳ آبان روز دانش آموز نامگذاری شد. 

** تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) 

در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در ایران را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام‌گذاری کردند. 

امام خمینی (ره) این اقدام را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول نامیدند. بعد از این واقعه سفارت آمریکا را لانه جاسوسی نام نهادند و فرمودند: جوان‌های ما مرکز فساد آمریکایی‌ها را گرفتند، آمریکایی‌هایی که در آنجا بودند را هم گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. 

** چرا لانه جاسوسی تسخیر شد؟ 

در شکل‌گیری حادثه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، عوامل متعددی دخیل و موثر بودند که تقریباً همه این عوامل، متأثر از عملکرد دولت آمریکا، درقبال انقلاب اسلامی ایران بود. واقعیت این است که دولت آمریکا با وجود پیروزی انقلاب، دست از مداخله‌گری در امور ایران برنداشت. در طول ۹ ماه بین۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۳ آبان ۱۳۵۸، انواع و اقسام حرکت‌های توطئه‌آمیز درسراسر کشور، علیه انقلاب شکل گرفت که به گونه‌ای آشکار، دست آمریکایی‌ها در وقوع آن‌ها دیده می‌شد و عملاً سفارت آمریکا، به صورت یک مرکز جاسوسی، برای سازماندهی حرکت‌های تفرقه افکن و تجزیه‌طلبانه، درآمده بود. 

انگیزه‌های اصلی این حرکت دانشجویان، مقابله با احتمال سلطه دوباره آمریکا بر ایران، اعتراض به جنایت‌های ۲۵ ساله آمریکا در ایران که به‌طور مشخص با کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ آغاز شده بود، اعتراض به حضور شاه مخلوع در آمریکا و تثبیت جریان‌ارزشی و همچنین مقابله با حرکت‌های کند و غیر انقلابی دولت موقت بود که‌اندک اندک زمینه‌ی دلسردی مردم و انقلابیون واقعی را از انقلاب و دستاوردهای آن، فراهم می‌کرد. 

\"\"

پیش از آن حضرت امام (ره) بر این مسأله واقف بودند و در این مدت، در تمام سخنرانی‌ها و اعلام مواضع خودشان، طلاب و دانشجویان و جوانان را به‌هشیاری در برابر آمریکا و ضرورت مقابله با توطئه‌های این دولت، فرامی‌خواندند. همین هشدارها، باعث می‌شد تا دانشجویان به این یقین برسند که‌حضرت امام، به عنوان رهبری انقلاب، اخبار و گزارش‌های دقیقی به حضورشان واصل می‌شود که این‌گونه نسبت به اقدامات آمریکا، هشدار می‌دهند و همگان‌را به مقابله با این اقدامات، دعوت می‌کنند. 

تسخیر سفارت آمریکا، حرکتی خودجوش، مردمی و غیر دولتی بود که‌ عده‌ای از دانشجویان انجام دادند. آنان بعدها برای اثبات استقلال‌ خود از گروه‌های سیاسی و پیروی بی‌چون و چرا از امام، عنوان «دانشجویان مسلمان‌پیرو خط امام‌» را برای خود برگزیدند. 

** دانشجویان چطور اطلاعات محرمانه را بازیافت کردند؟ 

در جریان اشغال سفارت، کارمندان سفارت تلاش کردند مدارک و اطلاعات محرمانه را از بین ببرند، اما دانشجویان موسوم به پیرو خط امام توانستند بخشی از آن اطلاعات را بازیافت کنند و حدود ۷۰ سند محرمانه توسط ایران منتشر شد. بسیاری از آن اسناد مربوط به فعالیت‌های سازمان سیا در ایران می‌شد و برخی نیز اسنادی بودند که به مروز زمان ابعاد تازه‌ای از خیانت ها، جنایت‌ها و دخالت‌های آمریکا در تاریخ معاصر ایران را فاش می‌کرد. 

** دیوارنگاره‌های تبلیغی بر دیواره لانه جاسوسی

در این سال‌ها مقارن با هر اتفاق مهمی بین ایران و آمریکا و در جهت شناساندن چهره واقعی استکبار جهانی به مردم، دیوارنگاره‌های تبلیغی مختلفی بر دیواره سفارت آمریکا در ایران نقش بسته است. 
یکی از اینها مربوط به سال ۱۳۹۲ و همزمان با مذاکرات اتمی ایران با ۱+۵ است که در آن طرحی با نام «صداقت آمریکایی» بر دیوار سفارت آمریکا نقش بست. مفهوم این طرح حاوی این بود که مذاکره با آمریکا بی‌فایده است چون آن‌ها صداقت ندارند. همچنین در سال ۱۳۹۸ و چند روز پیش از فرا رسیدن سالگرد اشغال سفارت، تصاویری از یک مجسمه‌ی فروپاشیده آزادی، یک پهپاد آمریکایی که در حال غرق شدن در دریایی از خون است، گل حمید استیلی به تیم فوتبال آمریکا که در آن توپ فوتبال به شکل مشت گره‌کرده درآمده و طرح‌هایی با لوگوی کمپانی‌های مشهور آمریکائی نظیر مک‌دونالد، والت دیزنی، لاکهید مارتین بر روی دیوار لانه جاسوسی نقاشی شدند. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010812586918

برچسب‌ها