مرمت اضطراری قلعه تاریخی مهرجرد میبد یزد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد از مرمت پشت‌بام قلعه تاریخی مهرجرد میبد به‌منظور حفاظت و پیشگیری از تخریب آن خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهرداد ذوالفقاری روز سه‌شنبه 17 آبان ماه با اعلام این خبر گفت: «قلعه مهرجرد در کوی مهرجرد میبد واقع‌ شده است. هرچند شالوده بنا به قلعه سریزد شبیه بوده اما با توجه به سایر شاخصه‌های بنا می‌توان، آن را به دوره زندیه و افشاریه نسبت داد.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد افزود: «این قلعه با مصالح خشت و گل و در سه‌طبقه بنا شده است. حصارهای قلعه چینه‌ای و بر روی آن تزئیناتی از همان مصالح اصلی به‌کاررفته، در ورودی قلعه از جنس چوب است.»

ذوالفقاری اظهار کرد: «این قلعه دارای چهار برج در چهارگوشه و یک برج به‌عنوان درب ورودی در سمت جنوب است. خندقی که در حال حاضر چیزی از آن باقی نمانده، چهار سمت بنا را محافظت می‌کرده است.»

او با اشاره به مرمت اضطراری این بنا گفت: «با توجه به اخطارهای هواشناسی طی روزهای اخیر در خصوص بارندگی، مرمت پشت‌بام این بنا به‌منظور حفاظت و پیشگیری از تخریب آن آغاز شده است.»

قلعه مهرجرد در مهرماه سال 1380 با شماره ۴۱۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 1401081710428

برچسب‌ها