تجلیل از حامی مرمت بازار تاریخی هنر اصفهان

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از بانی و حامی مرمت بازار تاریخی هنر اصفهان تجلیل کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علیرضا ایزدی امروز 9 آذرماه سال 1401، با اعلام این مطلب گفت: بازار تاریخی هنر اصفهان یکی از زیباترین آثار معماری مکتب اصفهان در اواسط عصر صفوی به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که این بازار زیبا و تاریخی به‌عنوان بخشی از مجموعه تاریخی کاروانسرای مادر شاه (هتل عباسی) مدرسه علمیه امام صادق (ع) و به‌عنوان بازار کاروانسرای تاریخی مادر شاه در سال 1118 هجری قمری و به‌عنوان آخرین شاهکاری هنری ایرانیان در عصر صفوی در ضلع شرقی چهارباغ عباسی بنا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: در طی یک دهه گذشته این بازار تاریخی دچار آسیب‌های فراوانی شده بود. استاد اسدالله شاه‌میوه اصفهانی از هنرمندان پیشکسوت هنر خاتم اصفهان و مدیر این مجموعه، عملیات مرمت آن را با هماهنگی و نظارت این اداره‌کل و همچنین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در طی یک دهه گذشته آغاز و خوشبختانه طی روزهای گذشته به پایان رساند.

او افزود: مرمت کامل و اصولی پشت‌بام بازار به طول بیش از 200 مترمربع، مرمت بندکشی‌های سقف، مرمت دیواره‌ها، مرمت و نوسازی آجرها و خشت‌های سقف بازار، اصلاح مجاری فاضلاب، مرمت درهای چوبی منبت و همچنین اصلاح سیستم نورپردازی این بازار عظیم ازجمله برنامه‌های این طرح عظیم مرمتی بود.

ایزدی تصریح کرد: احداث نمازخانه، سرویس بهداشتی و اصلاح سیستم ایمنی الکترونیک این بازار به‌ویژه در بخش جدید آن در ضلع شرقی بازار از جمله دیگر برنامه‌های مرمتی این بازار بود که امروز چهارشنبه 9 آذرماه در مراسمی با حضور علیرضا زارع قائم‌مقام معاونت صنایع‌دستی و شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از فعالیت‌های ارزشمند این هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی و مدیر مجموعه تاریخی بازار هنر اصفهان تجلیل شد.

بنا بازار تاریخی هنر اصفهان که به بازارچه بلند هم معروف است در سال 1116 هجری قمری آغاز و در واپسین روزهای حیات شهریاران صفوی در سال 1118 هجری قمری با بیش از 200 متر طول و بیش از 80 فروشگاه که به‌صورت 2 طبقه طراحی‌شده بود به پایان رسید.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401090923654

برچسب‌ها