مدرسه و مدرسه‌سازی بخشی از تاریخ پر افتخار لرستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از مدرسه و مدرسه‌سازی به عنوان بخشی از تاریخ و میراث گرانبهای استان یاد کرد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور امروز پنجشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۱ در بیست و چهارمین جشنواره سراسری خیرین مدرسه‌ساز استان لرستان گفت: تاریخ لرستان در زمینه وجود مدرسه و خیرین مدرسه‌ساز مزین به رخدادهای بزرگی است از جمله مدرسه حجتیه که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و مدرسه امام بروجرد که یکی از مکاتب قدیمی استان محسوب می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار کرد: پیشینه و تمدن را در دنیا با خط می‌شناسند و یکی از مولفه‌های تمدن، خط و کتابت است که در یک شهر تاریخی از شهر شوش چندین لوح گلی به‌دست آمد که گواه اولین مشق‌های تاریخ بشر است.

او با بیان اینکه نخستین مدرسه‌ رسمی در جهان اسلام بیت‌الحکمه بود و نخستین نهضت مدرسه‌سازی معروف به نظامیه نیز با حضور نظام‌الملک در قرن پنجم هجری آغاز شد، افزود: متاسفانه با حمله مغول همه مدارس را آتش زدند اما ایران از راه خط و آموزش پا پس نکشید و اگر وجود دو خیرساز بزرگ تعلیم و تربیت عطا‌ءالملک‌ جوینی و خواجه نصیرالدین طوسی نبود از بین می رفت.

حسن‌پور بیان داشت: بزرگ‌ترین مدرسه در تاریخ دنیا ربع رشیدی نام داشت و با ورود امیرکبیر در دوره قاجار، ایران به شکل نوین وارد مدرسه‌سازی شد و با تاسیس مدرسه دارالفنون و آغاز نهضت دوم در عصر پهلوی اول با تاسیس دارالتربیه عشایری، بسیاری از بزرگان، اندیشمندان، نویسندگان و فرهیختگان استان لرستان در این مدارس آموزش دیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن قدردانی و تشکر از خیرین مدرسه‌ساز استان بیان کرد: خیرین نقش مهمی در آموزش و تربیت فرزندان لرستان دارند و به نوعی محرک رشد و تعالی استان از طریق کشف و ظهور استعداد نسل آینده هستند و دانش‌آموزان در کنار آموزش به فضای تفریحی و گردشگری هم نیاز دارند که امیدواریم خیرین عزیز به این مسأله هم توجه کافی داشته باشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010910309426

برچسب‌ها