اهدای پروانه فعالیت موزه فرهنگ و تاریخ به آموزش‌و‌پرورش زنجان

پروانه فعالیت موزه فرهنگ و تاریخ آموزش‌و‌پرورش زنجان واقع در دبیرستان تاریخی و ماندگار دکتر شریعتی از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آموزش‌و‌پرورش زنجان اهدا شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی 14 آذرماه ۱۴۰۱ در جلسه اهدای پروانه فعالیت موزه فرهنگ و تاریخ به آموزش‌و‌پرورش زنجان گفت: در موزه فرهنگ و تاریخ آموزش‌و‌پرورش زنجان که در دبیرستان تاریخی و ماندگار دکتر شریعتی راه‌اندازی شده، آثار و اشیای مربوط به صد ساله اخیر آموزش‌وپرورش استان به معرض نمایش گذاشته‌شده‌ است. نگاه ما به موزه صرفاً یک مکان دیدنی نیست، موزه یک مکان تربیتی، یک رسانه گویا است که بخش عظیمی از تاریخ را که در کتاب نمی‌گنجد و نمی‌توانیم برای دانش‌آموزان به تصویر بکشیم در آنی به مخاطب منتقل کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به‌ضرورت توسعه فضاهای موزه فرهنگ و آموزش استان اشاره و اظهار کرد: موزه فرهنگ و آموزش استان واقع در دبیرستان تاریخی و ماندگار دکتر شریعتی مجموعه‌ای منحصربه‌فرد و ارزشمند است که موجب برقراری ارتباط و آشنایی با چهره‌های فرهنگی، مفاخر و شخصیت‌های تأثیرگذار استان می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه موزه یک مرکز پژوهشی، علمی، فنی و توسعه‌ای است تا دانش‌آموزان فرآیند هر موضوع را در دوره‌های مختلف تاریخی در آن ببیند، گفت: این موزه به وضعیت آموزشی کشور و استان زنجان در زمان‌های متفاوت اشاره دارد. موزه تاریخ آموزش‌وپرورش شامل بخش‌های مختلفی است که نه‌تنها نگاه موزه‌ای، جمع‌آوری و گردآوری را دارد بلکه به مکانی برای ارائه موضوع آموزش و تعلیم و تربیت در دوره‌ها و سبک‌های مختلف باید تبدیل شود.

او آموزش‌و‌پرورش را خانه اول ما دانست و بیان کرد: در جلسه موزه فرهنگ و تاریخ آموزش‌و‌پرورش زنجان واقع در دبیرستان تاریخی و ماندگار دکتر شریعتی با حضور مدیرکل و مسئولان آموزش‌وپرورش استان و معاونین و کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، پروانه فعالیت موزه به آموزش‌و‌پرورش اهدا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: پروانه فعالیت و بهره‌برداری از موزه فرهنگ و آموزش با عنایت به ماده ۳۹ فصل پنجم آیین‌نامه مدیریت، سامان‌دهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال تاریخی‌فرهنگی منقول مجاز مصوب هیئت‌وزیران و بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری، از سوی اداره‌کل موزه‌‎های کشور صادر شده است. این موزه می‌تواند منبع درآمدی باشد و می‌توان برای آن بودجه اختصاص داد و حاضریم مدارس دارای ارزش تاریخی را ثبت کنیم تا این بناها هم برای مردم و هم برای آموزش‌وپرورش مفید باشد.

علی اسماعیلی مدیرکل آموزش‌و‌پرورش زنجان خاطرنشان کرد: این موزه گوشه‌ای از تلاش فرهنگیانی است که با عشق و علاقه به تعلیم و تربیت پرداختند و گام ارزشمندی برای به شهروندان و گردشگران است تا با تاریخچه این نهاد مهم تربیتی در استان آشنا شوند.

اسماعیلی بیان کرد: این موزه بخشی از مولفه فرهنگی این جامعه است و ارزش بالای فرهنگی دارد. این ساختمان که به این موزه اختصاص داده‌شده است سبب می‌شود که این مکان تبدیل به جاذبه گردشگری تبدیل شود. این موزه دو ویژگی منحصربه‌فرد دارد یک بنای آن و دیگری فضای آن است و محتوای این موزه مزید بر این فضای خوب است.

او گفت: موزه آموزش‌وپرورش هویت ما را نشان می‌دهد، دانش‌آموزان و معلمان باید به این پیشینه تاریخی افتخار کنند، امیدوارم گامی در راستای هویت بخشی برداشته باشیم.

محمدرضا محمدپور معاون میراث‌فرهنگی زنجان در این جلسه خاطرنشان کرد: این موزه گوشه‌ای از تلاش فرهنگیانی است که با عشق و علاقه به تعلیم و تربیت پرداختند و گام ارزشمندی برای شناساندن آموزش‌وپرورش استان به شهروندان و گردشگران است تا با تاریخچه این نهاد مهم تربیتی در استان آشنا شوند. در تلاش هستیم که هر اداره یک موزه داشته باشد

محمدپور گفت: نگاه ما به این امر بنیادی این است که باید موقعیت‌های تربیتی رشد دهنده ایجاد کنیم. موزه یکی از این بخش‌هاست، ما وظیفه‌داریم زمینه ارتباط دانش‌آموزان را با این بخش از فرهنگ فراهم کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010914931229

برچسب‌ها