بندر چابهار بهترین فرصت برای توسعه گردشگری مسیر شرق و غرب

بندر اقیانوسی چابهار مرکز ثقل تجارت بین‌المللی کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و می‌تواند فرصت‌های طلایی استان را بالفعل کند چرا که سریع‌ترین، ارزان‌ترین و امن‌ترین فرصت گردشگری را دارد و بهترین مسیر شرق و غرب جهان است.

مکانیزم ثبت سیستان و بلوچستان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند برای سال ۱۴۰۴ در حال انجام بوده و این استان دروازه‌های خودش را به روی مردمان جهان به ویژه کشورهای همسایه باز خواهد کرد تا نشان دهد آنچه در مورد سیستان و بلوچستان شنیده‌اند با آنچه خواهند دید متفاوت است.

در دیدار اخیر مقام معظم رهبری (مدظله) با فرماندهان نیروی دریایی ارتش نکات مهمی از جمله این نکته که استفاده درست از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم دریا باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، مطرح شد، ایشان نیز به سوابق دریانوردی در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به مناطق دیگر شده بود هم اشاره کردند و در گذشته نیز بر لزوم توسعه سواحل مکران به‌عنوان گنج پنهان ایران تاکیدات ویژه‌ای را مطرح کردند.

در روزهای اخیر اجلاس آیورا به میزبانی ایران برگزار شد و رئیس جمهوری نشستی با مدیران آیورا برگزار کرده که نشان‌دهنده اهمیت این اتحادیه در توسعه تعاملات منطقه‌ای است.

 آیورا باید برند خودش را ایجاد و با ارائه محصولات متنوع که توجه مصرف‌کننده را به خودش جلب کند، نقش جهانی خودش را بازیابی کرده و ارتقا ببخشد و این نقش را مجدد به‌دست بیاورد تا کشورهای عضو بتوانند در رقابت با سایر قطب‌های گردشگری جهان، فرصت ویژه‌ای را برای همه گردشگران در طراحی سفرهای ترکیبی فراهم کنند.

توسعه و صلح نیاز نخستین مردم این منطقه برای ادامه زندگی است و این دو با هم پیوند دارند و دو روی یک سکه هستند، از طرفی پیشرفت و توسعه راهکار مقابله با فقر است و پاسخ مناسبی به چالش‌های منطقه‌ای موجود محسوب می‌شود.

می‌توانیم مردم این منطقه را برای اجرای پروژه صلح از طریق گردشگری با فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زا و افزایش سهم تجارت و توسعه گردشگری مصمم‌تر و با انگیزه‌تر کنیم تا زندگی بهتری را تجربه کنند. 

ما برای تقویت باور و تسریع در روند صلح و امنیت به پیشرفت و رشد اقتصادی و اشتغال پایدار در منطقه خودمان نیاز داریم.

بندر اقیانوسی چابهار مرکز ثقل تجارت بین‌الملی کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و می‌تواند فرصت‌های طلایی سیستان و بلوچستان را بالفعل کند، سریع‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال امن‌ترین فرصت گردشگری را دارد و بهترین مسیر شرق و غرب جهان است.

جای‌جای سواحل مکران دارای اهمیت استراتژیک بوده و امیدواریم با مجموعه برنامه‌های مصوب اسناد بالادستی، نگاه جامع حاکمیت هم بندر چابهار به یک کریدور کلیدی در قلب یک شبکه حمل و نقل بزرگ تر برای حمل کالا و مسافر در حاشیه اقیانوس هند تبدیل شود و هم عزم‌ها را جزم کنیم تا در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، ایران را از دریا بسازیم.

تقریبا می‌توانیم سواحل را به ۹منطقه کاربردی تقسیم کنیم و ۲۶درصد به بخش تجارت ۴۹درصد به حوزه صنایع و ۲۵درصد فعالیت‌های گردشگری و مسکونی در نظر بگیریم.

چابهار یکی از مهم‌ترین محورهای تجارت جهانی در غرب آسیاست و می‌تواند با ایجاد امور زیربنایی برای توسعه و رشد اقتصادی در منطقه و ارتباط با آسیای میانه، تقویت کریدور چابهار-میلک و اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری، در این مسیر در کنار توسعه مسیر جاده ابریشم و طرح یک کمربند یک جاده که با سرمایه‌گذاری چین در حال انجام است، کمک شایانی بکند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010916309267

برچسب‌ها