مجموعه‌ای از گونه‌های خاص در باغ پرندگان بندرعباس

یکی از جاذبه‌های بسیار زیبا که حاصل همکاری طبیعت و انسان در کرانه‌های خلیج‌فارس است، باغ پرندگان بندرعباس نامیده می‌شود. این باغ با وسعت شش و دو دهم هکتار است که در کیلومتر چهار جاده بندرعباس به سمت میناب قرار دارد.

باغ پرندگان بندرعباس دارای هفت بخش مجزا برای نگهداری از پرندگان آبزی و کنار آبزی، شکاری، ماکیان‌سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ‌ها و طاووس‌ها است که در حال حاضر 90 گونه را در خود جای‌داده است. چهار مورد از این قفس‌ها مسقف است که کمترین ارتفاع آن‌ها 9 متر و بیشترین ارتفاع نیز 25 متر اعلام‌شده است. 27 مکان نگهداری کوچک در ابعاد چهار متر ساخته‌شده که بخشی از این فضاها به پرندگان وحشی آسیب‌دیده و زخمی اختصاص داده‌شده است. علاوه بر این 460 مترمربع ساختمان شامل انباری، ساختمان‌های ورودی و قرنطینه و 2500 متر مسیر دوچرخه‌سواری در این باغ احداث‌شده است. در این مجموعه امکانات و نشیمن‌گاه‌های مخصوصی برای رفاه حال بازدیدکنندگان هم در نظر گرفته‌ شده است.

این مجموعه طبیعت‌گردی با نگهداری گونه‌های خاص و همچنین کمیاب زیر یک سقف، مکان مناسبی برای پژوهش و تحقیق پرنده شناسان، بوم‌شناسان و گامی مهم در راستای آشتی مردم با طبیعت و آشنایی و ایجاد علاقه در عموم به‌ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان است؛ کلکسیونی از تفریح، آموزش، پژوهش و حفاظت از پرندگان.

\"\"

بخش اول بازدید، کارلوس و خانواده

کارلوس نامی است که اولین شهروندان بازدیده کننده از باغ، بر روی خانواده سه‌نفری شترمرغ‌های این مجموعه گذاشته‌اند. این‌گونه بومی آفریقا بوده اما چند سالی است که در داخل کشور نیز تکثیر می‌شوند.

\"\"

در بخش پرندگان شکاری، نظاره‌گر ابهت عقاب‌ها و شاهین‌ها باشید

به جرأت می‌توان گفت که بخش پرندگان شکاری برای همه بازدیدکنندگان جالب و هیجان‌انگیز است. در این بخش شما درون قفسی قرار می‌گیرید که امکان ارتباط نزدیک‌تر با انواع عقاب‌ها مانند عقاب صحرایی، عقاب شاهی، عقاب دو برادر و همچنین سارگپه‌ها و کورکورها داشته باشید. دال‌های معمولی و سیاه نیز جزو پرندگانی هستند که پرواز آن‌ها بسیار قابل‌توجه است.

بخش پرندگان زینتی، تنوعی از پرندگان زنگوله بال و تراکو

انواع طوطی‌ها، گنجشک سان‌ها، قرقاول‌ها، باقرقره‌ها و ... با تعداد بیش از 40 گونه مختلف و 500 پرنده در این بخش که شرایط زیستی مناسبی برای آن‌ها فراهم‌شده در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. البته گونه‌های شاخصی مانند هوبره، زنگوله بال و چندگونه پرنده غیربومی ایران مانند کبوتر نیکو بار، تراکو، قمری تاج‌دار و ... نیز در این بخش قابل‌مشاهده هستند که تقریباً 30 دقیقه بازدید از آن زمان نیاز دارد. این بخش از نزدیک قابل‌دسترس بازدیدکنندگان است.

\"\"

جغد ماهی‌خوار و جغد انبار گونه‌ای جذاب در باغ پرندگان بندرعباس 

بخش جغدها یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین بخش مواردی است که می‌توانید در باغ پرندگان بندرعباس مشاهده کنید.  این حیوانات زیبا که اغلب آن‌ها زخمی و آسیب‌دیده هستند و در فضای باغ و در فضای کوچک‌تری نگهداری می‌شوند. جغد ماهی‌خوار، جغد انبار، جغد کوچک و شاه بوف از گونه‌هایی هستند که در باغ پرندگان بندرعباس نگهداری می‌شوند.

بخش طاووس‌ها، اوج تجلی رنگ‌ها

مردم ایران از زیبایی طاووس به دلیل تنوع رنگی و نظم خاص در آن به‌خوبی یاد کرده و آن را مثال بسیاری از موارد و امور می‌دانند. شما در بازدید از باغ پرندگان بندرعباس می‌توانید از فضای زیبای ساخته‌شده برای این‌گونه جذاب بازدید کنید.

\"\"

آب‌بازی مرغابی‌ها و قلمرو طلبی «مارابوها» در بخش آبزیان

در فاصله کمی از بخش طاووس‌ها، شما می‌توانید با ورود به بزرگ‌ترین بخش باغ پرندگان بندرعباس، که همه پهنه پرندگان آبزی و کنار آبزی است دسترسی پیدا کنید. در این بخش حدود 38 گونه از انواع مرغابی‌ها، غازها، قوها، حواصیل‌ها، کاکایی را تماشا کرده و با گوش دادن به توضیحات راهنمای این بخش، تفاوت آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید. البته حضور لک‌لک‌های مارابو که یکی دیگر از گونه‌های غیربومی ایران محسوب می‌شود، جلوه خاصی را به این بخش داده است. شما می‌توانید با خریداری بسته‌های غذایی این پرندگان، لذت غذادهی به پرندگان این بخش را تجربه کنید و در فضای مناسب کمتر دیده‌شده در استان، عکس‌هایی را به یادگار بگیرید. بازدید از بزرگ‌ترین بخش باغ پرندگان حدود 40 دقیقه به طول می‌انجامد.

کلاغ‌های بازیگوش

کبوترهای زینتی یکی دیگر از قسمت‌های قابل‌توجه باغ پرندگان بندرعباس است که می‌توانید قبل از دیدار با کلاغ‌های بازیگوش مجموعه، انواع آن‌ها را تماشا کنید. حضور سه گونه کلاغ‌سیاه، هندی و نوک سرخ در بخش‌های جداگانه در این بخش قابل‌مشاهده هستند.

\"\"

ماکیان، پرندگان آشنا

کبک، تیهو، بلدرچین، مرغ شاخ‌دار، بوقلمون، مرغ و خروس گونه‌هایی هستند که در بخش ماکیان مشاهده می‌شوند. البته دراچ و کمنزیل (جیرفتی) نیز به‌عنوان گونه‌های بومی استان هرمزگان در این بخش قابل‌مشاهده است.

گزارش از سید مهدی موسوی، راهنمای طبیعت‌گردی

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010919395935

برچسب‌ها