تبدیل عرصه تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور به مسیر سواره، خلاف قانون است

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تبدیل عرصه تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور به مسیر سواره خلاف قانون است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، احسان زهره‌وند ی امروز شنبه 19 آذر ماه 1401 با اعلام این خبر افزود: باغ امین اسلامی نیشابور اثری تاریخی فاخر دراین شهرستان است که به شماره 4809 در 19 اسفندماه 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در سال 1384 ضوابط عرصه و حریم ابلاغی برای آن صادر شده و حکم ثبتی و عرصه و حریم به مسئولان نیشابور از جمله فرماندار و شهردار ابلاغ شده است.

او درباه وضعیت باغ امین اسلامی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار کرد: در چند سال قبل به صورت غیر قانونی  دیوارهای باغ برداشته شده و اکنون براساس گزارشی که به ما رسیده، بدون هیچ‌گونه اطلاع به میراث‌فرهنگی، شبانه عملیات عمرانی تعریض خیابان و ایجاد مسیر سواره در عرضه اثر تاریخی را آغاز کرده‌اند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: طرحی که عملیات عمرانی آن آغاز شده با طرح تفصیلی و دیگر اسناد بالادستی نیز مغایرت دارد و نه تنها برای مشکلی از ترافیک بر طرف نمی‌کند بلکه باعث لطمه زدن به اثر تاریخی نیز می‌شود.

زهره‌وندی افزود: در حال اضر این باغ در اختیار مردم بوده که با این اقدام تداخل مسیر سواره با پیاده را ایجاد و خطر آفرین است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره غیرقانونی بودن این اقدام اظهار کرد: به لحاظ قوانین شهرسازی و میراث‌فرهنگی این اقدام تخلف از قانون است و در حال حاضر مکاتبات لازم با مسئولان استان از جمله معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی انجام تا از این اقدام غیر قانونی در نیشابور جلوگیری شود.

زهره‌وندی یادآور شد: با حضور در شهرستان نیشابور ضوابط عرصه و حریم را حضوری به فرماندار و شهردار اعلام کردیم.

او با بیان این‌که تخریب این اثر تاریخی بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی نیشابور محسوب می‌شود، گفت: اقدامات قانونی و پیگیری‌های قضائی نیز از طریق واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال انجام است.

زهره‌وندی با اشاره به ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) گفت: براساس این بند از قانون هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار‌فرهنگی - تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا‌لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.


سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی  تصریح کرد: هم چنین براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

باغ امین اسلامی در گذشته متعلق به مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و پس از واگذاری آن به شهرداری نیشابور بخشی از آن نیز به واحدها تجاری و صنفی تبدیل شده و عمارت قدیمی مرکز باغ نیز با زیربنای تقریبی هزار و 200 مترمربع در دو طبقه ساخته شده و فضاهایی نظیر سالن مرکزی، اتاق‌ها پیش خوان ستون‌دار، سردابه و غیره در آن دیده می‌شود. هم اینک این باغ و امارت تاریخی در خیابان امام خمینی و در مجاورت باغ ملی نیشابور قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010919770471

برچسب‌ها