مشارکت پژوهشکده مردم‌شناسی در  ثبت جهانی یلدا و پرورش کرم ابریشم

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی از همکاری نزدیک این پژوهشکده با مدیریت ثبت و آثار، حفظ و احیا میراث‌معنوی و طبیعی خبر داد و گفت: از میان چهار عنصر ثبت شده میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو، پژوهشکده مردم‌شناسی در ثبت دو عنصر یلدا و پرورش کرم ابریشم برای بافندگی مشارکت داشته است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی 20 آذر 1401، افزود: پروند جهانی «یلدا/چله» در ١ دسامبر ٢٠٢٢ در جریان هفدهمین اجلاس بین‌الدول پاسداری از میراث‌فرهنگی یونسکو به صورت مشترک برای کشورهای ایران و افغانستان در فهرست معرف به ثبت رسید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: این پرونده توسط شبان میرشکرایی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و مردم‏‌شناسی که همکاری مستمر با پژوهشکده مردم‌‏شناسی داشته، تهیه و تدوین شده است.

به گفته حسن‌زاده، اسناد، مدارک و تولیدات مکتوب و دیجیتالی و رویدادهای برگزار شده در پژوهشکده مردم‌شناسی که از ابتدای تشکیل به پاسداشت جشن‌‏های ایرانی، مانند نوروز، یلدا، تیرگان و مهرگان پرداخته است در شمار مدارک اثرگذار این پرونده قرار دارد.

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی افزود: استاد محمد میرشکرایی، موسس و رئیس پیشین پژوهشکده مردم‌‏شناسی، آغازگر این راه است و پرونده نوروز که توسط او در فهرست آثارجهانی به ثبت رسیده، نخستین پرونده جهانی ایران و کشورهای جهان نوروز بوده که پس از تشکیل دبیرخانه کنوانسیون ٢٠٠٣ در یونسکو به ثبت رسیده است و سوابق تلاش‌‏های پژوهشگران و اعضای پژوهشکده مردم‏‌شناسی در سوابق آن پرونده نیز وجود دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: پرونده پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، بر پایه پژوهش انجام شده در پژوهشکده مردم‏‌شناسی از سوی بابک صدیقی، مدیر پرونده صنعت بومی ابریشم در سال 1395 تهیه و تدوین شده است.

او تصریح‌کرد:همچنین مجموعه عكس پژوهش مردم‏‌شناسی و مستندنگاری «دانش بومی ابريشم ايران» در دوسالانه بين‌المللی عكاسی مردم‌شناسی چين از بين هفت هزار و 848 مجموعه، در ليست ١٠٠ مجموعه برتر منتخب هيأت داوران قرار گرفت.

حسن‌زاده با بیان‌اینکه جشنواره عكس HPA معتبرترين جشنواره عكس بين‌المللی جهان در زمينه موضوعات مرتبط با فرهنگ است كه به صورت دوسالانه برگزار می‏‌شود افزود: عكس‌‏های پژوهش یاد شده، پیش‏تر نيز موفق به دريافت لوح افتخار از جشنواره بين‌المللی عكس توكيو TIFA شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010920330925

برچسب‌ها