بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، میثم فلاح باستانشناس و سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گل محله سرخ رود 21 آذر 1401با اعلام این خبر گفت: خروجی یک کاوش باستانشناسی را میتوان از دو منظر بسیار مهم دید، یکی نشر مقاله، کتاب یا ارائه آن در یک همایش یا نشست علمی برای جامعه آکادمیک این حوزه یا حوزههای وابسته، که امریاست اجتناب ناپذیر است که میبایست انجام شود و دومی که به نظر نگارنده در برخی موارد جایگاه و نگاه بالاتری میتوان نسبت به اولی داشت، عمومیت بخشیدن و تزریق نتایج کار به خود جامعه است، یعنی اینکه میتوان با اطلاعرسانی صحیح و منطقی، به تعاریف باستانشناسی، هویت، مواریث فرهنگی و پاسداشت آن اشاره کرد.
او افزود: در این گذر، روندی که در این چند سال پیش گرفتیم، این بوده است که با مردم جامعه در دو محور شامل مسئولان شهرستانی و مردمان بومی و ساکن منطقه به گفتمان و شرح باستانشناسی بپردازیم، امری که تا بدین روز در منطقه حوزه پژوهش (مرکز مازندران – شامل شهرهای سرخرود، محمودآباد و آمل) نسبتاً موفق بوده است.
این باستانشناس تصریحکرد: در ادامه بهمناسبت بزرگداشت هفته مازندران، همایش و بزرگداشتی علمی، فرهنگی و هنری در شهر سرخ رود، شهرستان محمودآباد با حضور پژوهشگران و اندیشمندان، هنرمندان، مسئولین استان و شهرستان و مردمان منطقه برگزار و دو اتفاق خوب در آن رقم خورد.
او در تشریح دو اتفاق که در تاریخ میراثی و هویتی این سرزمین به تقویم نشست، گفت: یکی رونمایی از تمبر با تصویری از مُهر (نقش خرگوش) و گلمهرهای (نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی (متعلق به دوران ساسانی) که این امر را می توان به نوعی از معدود و انگشتشمار اتفاقات تاریخ باستانشناسی ایران دانست که بهعنوان یک مسئله هویتی در جهان نشو و نما مییابد.
فلاح با بیاناینکه تمبرها اصولاً بیانگر شاخصههای اصیل فرهنگی یک ملت و سرزمین و خاک در جهان هستند، خاطرنشانکرد: از این رو، چاپ تمبر از آثار تاریخی تپه قلاکتی که ماحصل یک کاوش باستانشناسی است، اتفاقی مبارک در تقویم تاریخ ایران است.
او ادامه داد: دیگری رونمایی از البسه زن و مرد با طرح و دوخت تلفیقی مدرن و سنتی (کلاسیک)، با تصویری از مُهر (با نقش خرگوش) و گل مهرهای (با نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی و متعلق به دوران ساسانی که با الهام از سنت دوخت دوران ساسانی همچون ملیله دوزی، سوزندوزی و تکهدوزی با نمد اجرا شده است.
او افزود: نکته مهم در این البسه به کار گرفتن پارچههایی همگن با رنگ مهر و گل مهر (در طیفی از سفید، شیری، قهوهای و نسکافهای) و به کارگیری نمادهایی همچون کنگره و خطوط پهلوی ساسانی در حاشیه آنهاست.
فلاح با اشاره به استقبال بینظیر از این لباسها گفت: تلاش میکنیم تا خروجی های یک پژوهش باستانشناسی را با رعایت همه جوانب در چهارچوبی علمی در جامعه فراهم کنیم و این مواریث ارزشمند ایران زمین را به مردم معرفی کنیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/