بوم‌گردی در روستای قوزلو رونق‌بخش گردشگری روستایی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بافت روستای قوزلو در راستای حفاظت و نگهداری از معماری بومی و بافت تاریخی روستاهای استان، سامان‌دهی و احیا می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی 22 آذرماه ۱۴۰۱ با همراهی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و کارشناسان از روستای هدف گردشگری قوزلو در شهرستان ماهنشان بازدید و  بیان کرد: با بررسی و امکان‌سنجی در روستای تاریخی قوزلو، صدور  مجوز بوم‌گردی و اعطای تسهیلات به همه مالکان خانه‌های روستا برای مرمت و مقاوم‌سازی می‌­تواند در حفظ اصالت روستا و جذب گردشگر موثر باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: سامان‌دهی روستای قوزلو می‌تواند در افزایش میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی در استان نقش مؤثری داشته باشد. با رونق صنعت بوم‌گردی، زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم و از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها جلوگیری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این بازدید گفت: هرچند صنعت گردشگری شناخته شده است اما بوم‌گردی صنعتی نوپا است که برای معرفی و بهره‌برداری بیشتر از آن به تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز است، ساختار قدیمی در روستای قوزلو، راوی بخش خانه‌های کاه‌گلی دست نخورده‌ای‌ است که می‌تواند در مسئله بوم‌گردی کانون توجه گردشگران مختلف قرار گیرد.

او افزود: از جمله آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی گردشگری روستایی می‌توان به خودکفایی و تقویت اقتصاد محلی، احترام و معرفی آداب و رسوم، سنت و فرهنگ روستا و تقویت و تدوام آنها، افزایش درک و مدارا در میان فرهنگ‌ها، عرضه صنایع‌دستی، هنرهای محلی و تقویت و زنده نگه داشتن آنها اشاره کرد.

صفوی تاکید کرد: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای هدف گردشگری قوزلو، باید این امر را جزو اولویت‌های برنامه کاری خود قرار دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: مباحث اقتصاد روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، بسیار مهم و حیاتی است و دیدگاه ما حفظ بافت‌های تاریخی برای توسعه روستایی با همکاری استانداری، بنیاد مسکن و نیز مشارکت خود مردم محلی است.

روستای پلکانی قوزلو که در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری این استان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010922931711

برچسب‌ها