تزئین مراکز اقامتی با استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی/ ارائه فرهنگ ایرانی به گردشگران خارجی و هویت‌بخشی به هتل‌ها

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نمادی از هویت، فرهنگ و هنر زیبای ایرانیان است که در طول سال‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند.

خبرگزاری میراث آریا: استفاده از آثار زیبای هنرمندان صنایع‌دستی در اماکن مختلف از جمله منازل مسکونی امری پسندیده و مرسوم است که مورد تائید کارشناسان و دلسوزان این هنر صنعت است.

در این میان تزئین هتل‌ها و مراکز اقامتی با استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و نیز برپایی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های زنده صنایع‌دستی در هتل‌ها نیز از مدتی پیش مطرح شده و مورد استقبال فعالان حوزه گردشگری و هتلداری و نیز ذی‌نفعان و هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفته است.

به طور حتم وجود غرفه‌های صنایع‌دستی در هتل‌ها می‌تواند کمک قابل توجهی در شناخت و معرفی برندها و دست‌ساخته‌ها به مخاطبان داشته باشد و در پی آن باعث رونق این بخش از صنعت شود. در عین حال جایگاه دیگری در هتل‌ها برای معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی وجود دارد و آن استفاده از صنایع‌دستی در دکوراسیون هتل‌ها است چرا که این موضوع به صورت مستقیم بر بیننده و گردشگر مقیم در هتل تاثیر می‌گذارد. این موضوع به خصوص در مورد توریست خارجی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که ممکن است افراد خارجی به دلیل عدم شناخت کامل فرهنگ و هنر آن کشور متوجه کاربرد این محصولات نشوند ولی اگر با چنین کالایی به طور کاربردی مواجه شوند ذهنیت بهتر و کامل‌تری برایشان به وجود می‌آید و متوجه کاربرد آن کالا نیز می‌شوند.

به‌عنوان مثال استفاده از آیینه‌های دست‌ساز در اتاق‌های هتل و یا آینه‌های لوکس و مجللی مانند آینه ونیزی در لابی و سالن‌ها  در هتل علاوه بر ایجاد فضایی لوکس و مجلل، کاربرد این محصولات دست‌ساز را برای بیننده آشکار می‌کند. البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که برای اننتخاب محصولات مورد استفاده در هتل‌ها بایستی از بهترین برندها و با کیفیت‌ترین آن‌ها استفاده شود تا بر روی بیننده اثر معکوسی نداشته باشد.

موضوع تلفیق صنایع‌دستی با صنعت گردشگری و هتلداری و استفاده از ظرفیت این هنر صنعت در تزئیین هتل‌ها از مدت‌ها پیش مطرح است حتی در سال 1397 معاون وقت صنایع‌دستی درباره ضرورت استفاده از صنایع‌دستی در هتل‌ها با ارائه طرحی مبنی بر اعطای ستاره‌ای به نام «ستاره صنایع‌دستی» نیز گفت:  در این طرح، ایده‌ای دادیم مبنی بر این‌که بین ستاره‌هایی که به هتل‌ها تعلق می‌گیرد، یک ستاره هم برای صنایع‌دستی داشته باشیم و هر هتلی که از دیزاین هنرهای سنتی یا صنایع‌دستی استفاده کرده یا می‌کند، یک ستاره آبی دریافت کند تا مردم بدانند که یک هتل تا چه اندازه به هویت فرهنگی احترام گذاشته و از زیبایی‌شناسی بومی که موجب اشتغال‌زایی مردم کشور شده، استفاده کرده است.

وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در نشست فراکسیون تولید و اشتغال و فراکسیون زنان مجلس در تشریح برنامه‌های سازمان برای رونق گردشگری و صنایع‌دستی گفته بود که از این پس افزایش ستاره هتل‌ها به میزان استفاده آنان از صنایع‌دستی در طراحی و تجهیزات و لوازم هتلی بستگی خواهد داشت.

با گذری کوتاه در هتل‌های داخل و خارج در می‌یابیم که تجربه حضور غرفه‌های صنایع‌دستی در هتل‌ها تجربه‌ای موفق بوده و این امر در تمام دنیا به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده تا با حضور غرفه‌های صنایع‌‌دستی در هتل‌ها هم صنایع‌دستی بومی به مسافران داخلی و خارجی معرفی شود و هم تهیه صنایع‌دستی برای گردشگران سهل و آسان شود.

حالا نیز معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی در نشستی با رئیس جامعه هتلداران ایران به دنبال این است تا هتل‌ها و صنعت گردشگری به این حوزه ورود پیدا کنند و از ظرفیت صنایع‌دستی برای ترئیین هتل‌ها استفاده شود.

طرح استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به معرفی هرچه بیشتر این هنرصنعت کمک می کند

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: طرح استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در هتل‌ها و مراکز اقامتی طرح بسیار خوبی است و می‌تواند به معرفی هرچه بیشتر این هنرصنعت زیبای ایرانی به گردشگران خصوصا گردشگران خارجی موثر باشد.

او می‌افزاید: در همین رابطه با معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نشستی را برگزار کردیم و مذاکراتی را برای استفاده از صنایع‌دستی در تزئین هتل‌ها انجام دادیم. نظر ما بر این است که هتل‌هایی که این امکان را دارند از این ظرفیت بتوانند استفاده کنند.

حمزه‌زاده می‌گوید: موضوع استفاده از صنایع‌دستی در هتل‌ها تنها محدود به تزئیین هتل‌ها با استفاده از صنایع‌دستی نیست بلکه در هتل‌هایی که این امکان را دارند، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی کارگاه‌های زنده صنایع‌دستی برگزار می‌شود تا گردشگران خصوصا گردشگران خارجی با هنرهای زیبای ایرانی آشنا شوند.

رئیس جامعه هتلداران ایران اضافه می‌کند: در همین رابطه قرار است کارگروهی تشکیل شود و استانداردهای این موضوع را بررسی کنیم. در این کارگروه اقدامات مرتبط با استانداردسازی و کار کارشناسی انجام می‌شود و در صورت مهیا بودن شرایط، موضوع استفاده از صنایع‌دستی در هتل‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او به اهداف اجرای این طرح نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: معرفی صنایع‌دستی ایرانی، توجه به هویت فرهنگی و هنر ایرانی، حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، هویت‌بخشی ایرانی به هتل‌ها و ... از مهمترین اهداف این طرح است.

او خاطرنشان می‌کند: همچنین در نشست با معاون صنایع‌دستی یکی از موضوعات مهمی را که صجبت کردیم، طراحی خانه ایرانی در هتل‌ها بود که ایجاد این خانه که با استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی تزئیین می‌شوند می‌تواند به معرفی و ترویج هنرهای زیبای ایرانی در محیط‌های هتلی کمک کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010923622713

برچسب‌ها