جشنواره غذاهای بومی و محلی در بجنورد برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: نخستین جشنواره استانی غذاهای بومی و محلی خراسان شمالی روز گذشته (سه‌شنبه) با شرکت ۱۴۰ نفر در محوطه دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ ایجاد شور و نشاط اجتماعی، معرفی آداب‌ورسوم سنتی، برندسازی خوراک در گردشگری خراسان شمالی و توسعه گردشگری خانواده محور را از اهداف این جشنواره برشمرد و تأکید کرد: این جشنواره در سه بخش نان، آش و دسر محلی با حضور ۱۴۰ شرکت‌کننده برگزار شد که در هر بخش سه برگزیده انتخاب و تقدیر شدند.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره را پررنگ‌سازی و برجسته‌تر شدن پخت غذاهای سنتی و محلی و همچنین ایجاد فضای رقابت و هیجان در میان خانواده‌های استان با استفاده از مؤلفه‌های بومی و محلی دانست و افزود: دلمه، فتیر مسکه، آش یارمه، نان محلی قطاب، شله ماش، قروتو، کاچی، اُجِز یا اشکنه، آش جوشواره، دیمه دنی، قابلی، کماج و آش بلکه را می‌توان از جمله غذاهای سنتی خراسان شمالی نام برد.
 
او گفت: قورمه، قابلی، انواع نان‌ها، روغن زرد، کشک، قره‌قروت و شیره انگور خراسان شمالی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
استان خراسان شمالی در حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهد مقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می‌کنند در این استان هشت هزار و ۷۰۰ جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه‌های مختلف وجود دارد.
انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401092386478

برچسب‌ها