تاکید استانداری خراسان رضوی بر توقف تردد خودروها از عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور/ دومین نامه استانداری خراسان رضوی برای توقف تردد خودروها

استاندار خراسان رضوی طی دومین نامه به شهرداری نیشابور بر اجرای دستور توقف تردد خودروها از عرصه اثر تاریخی تاکید کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‎عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، در نامه دفتر امور فنی و عمرانی استانداری به میرفانی شهردار نیشابور آمده است: با عنایت به رونوشت نامه شماره 11175/128/ 4012 مورخه 19/9/1401 مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پیرو نامه 30286/41/38 مورخه 20/9/1401 این دفتر در خصوص بازگشایی و ایجاد معبر در عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی ضروری است در راستای بررسی موضوع ضمن جلوگیری از انجام هرگونه عملیات عمرانی خلاف ضوابط مصوب و ممانعت از تردد هرگونه وسایط نقلیه از عرصه اثر، به قید فوریت ضمن بررسی، نسبت به ارسال گزارش اقدامات صورت گرفته به استانداری اقدام کنید.

همچنین احمد همت‌آبادی عضو شورای اسلامی شهر مشهد طی نامه‌ای به مدیرکل سازمان بازرسی خراسان رضوی خواستار رسیدگی به اقدام شهردار نیشابور مبنی بر بازگشایی و ایجاد معبر در عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور شده است. در این نامه آمده است:  به استحضار می‌رساند در پی بازگشایی و ایجاد معبر در عرصه تاریخی باغ امین اسلامی به عنوان یکی از باغ‌های اصیل شهر نیشابور، بدون رعایت تشریفات قانونی، توجه به قوانین فرادستی از جمله ضوابط شهرسازی و قوانین حفاظتی میراث‌فرهنگی و همچنین عدم اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح مانند شورای اسلامی شهر، کمیسیون ماده پنج، کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبزدر شهرها، تنش و حواشی فراوانی طی روزهای اخیر در سطح نیشابور ایجاد شد و اعتراض جمع کثیری از شهروندان و فعالان حوزه محیط زیست و آثار تاریخی را به دنبال داشت، از این رو تقاضای صدور رسیدگی و برخورد قانونی با خاطیان بر اساس استنادات زیر را دارم.

در ادامه این نامه آمده است: 1- ابطال توافق‌نامه شماره 356000 مورخه 23/8/1380 بین شهرداری و مالکین باغ امین اسلامی به استناد بندهای یک و 9 و 10 توافق نامه مزبور که قابلیت اجرایی نداشته و علیرغم تذکرات اینجانب، بدون طرح و مباحثه در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر مورد توجه و ملاک عمل قرار گرفته است.

2- عدم رعایت ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی مصوب و ایجاد معبر جدید درعرصه تاریخی باغ موصوف با کاربری زراعی و باغی بدون اخذ مجوز از کمیسیون ماده پنج، از اداره کل راه و شهرسازی استان و مصوبه شورای اسلامی شهر نیشابور.

3- قطع و جابجایی تعدادی از درختان واقع در مسیر بازگشایی بدون مجوز کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و تغییر کاربری در این باغ.

4- عدم رعایت ضوابط میراث‌فرهنگی در مورد عرصه و اعیان ثبت شده در فهرست آثار ملی و اخذ موافقت آن دستگاه براساس ماده 102 قانون شهرداری.

همچنین احسان زهره‌وندی سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی امروز دوشنبه 28 آذر ماه 1401  دراین باره اظهار کرد: با وجود این که استانداری خراسان رضوی صریح و روشن به شهرداری نیشابور اعلام کرده که تردد از عرصه اثر تاریخی و عملیات عمرانی متوقف شود اما متاسفانه شهرداری نیشابور همان گونه که بدون توجه به قوانین و مقررات به عرصه اثر تاریخی تجاوز کرده است به نامه استانداری نیز توجهی نکرده است.

او افزود: شهرداری نیشابور بی‌اعتنا به دستور صریح استانداری همچنان به این تخلف ادامه داده است.

زهره‌وندی با اشاره به اهمیت حفظ این اثر تارخی هویتی اظهار کرد: نیشابور تاریخی کهن دارد که سرمایه‌ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهر است و نباید هیچ فردی به خود اجازه دهد که بر خلاف قوانین اقدامی انجام دهد که هویت و تاریخ نیشابور را خدشه‌دار کند.

شهرداری نیشابور هفته گذشته در اقدامی غیر قانونی عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی را شبانه به خیابان تبدیل کرد و با وجود این که استانداری خراسان رضوی دستور توقف عملیات عمرانی و تردد از عرصه اثر تاریخی را به این شهرداری اعلام کرد اما شهرداری تاکنون از این دستور استانداری تمرد کرده است.

انتهای پیام/
 

انتهای پیام/

کد خبر 14010928770477

برچسب‌ها