برگزاری دوره آموزشی روش آزمایشگاهی استخراج ترکیبات طبیعی و چربی‌زدایی اشیای تاریخی

دوره آموزشی روش آزمایشگاهی استخراج ترکیبات طبیعی و چربی‌زدایی اشیای تاریخی به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی همزمان با هفته پژوهش با حضور محققان و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فرامرز رستمی چراتی عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی 29 آذر 1401، در این نشست به بیان مواردی در خصوص فرایند‌های استخراج و استحصال ترکیبات و مواد موثره طبیعی با رویکرد کاربردی برای حفاظت و مرمت اشیای تاریخی در مطالعات میراث‌فرهنگی پرداخت و تصریح‌ کرد: در عرصه میراث‌فرهنگی و حفاظت از آثار تاریخی-فرهنگی، امر حفاظت و مرمت وکنترل عوامل مختلف میکرو ارگانیزم‌ها، از مباحث کلیدی است که ناگزیر از مواد و صنایع شیمیایی به‌خدمت گرفته می‌شود.

او افزود: سموم شیمیایی، حلال‌های فرار آلی وسایر مواد شیمیایی، آلاینده‌های زیست محیطی زیادی ایجاد می‌کنند که باید بصورت کنترل شده‌ای استفاده و یا جایگزینی مناسبی برای آنها توسط متخصصین مربوطه در نظر گرفته شود اما در این میان  استفاده از سموم شیمیایی از جمله ترکیبات کلره و فسفره بدلیل اثرات مخرب این مواد بر انسان و محیط زیست، خطر آفرین است، لذا مطابق با دستورالعمل شیمی سبز و محیط زیست، استفاده از ترکیبات طبیعی و غیر سنتزی، سموم بیولوژیک با آسیب‌های کمتر و حداقلی می‌تواند راهکار معقول حل مسئله باشد.

این عضو هیأت علمی تصریح‌کرد: از جمله این کاربردها می‌توان به استفاده از موم‌ها، صمغ‌های طبیعی، چربی‌های سنگین گیاهی و حیوانی و روغن‌های فرار اسانسی اشاره کرد که مواردی از این کاربردها در ضد آب کردن اشیاء چوبی و نیز ضد موریانه شدن اشیای آلی باستانی به‌خدمت گرفته می‌شوند.

او در ادامه به بیان مواردی در خصوص آشنایی با روش‌های متفاوت استحصال ترکیبات طبیعی دوستدار محیط‌زیست در مقیاس آزمایشگاهی پرداخت و با بیان‌اینکه در امر حفاظت و مرمت از اشیای تاریخی، چربی‌زدایی از اشیای باستانی به‌نحوی که به ساختار آن آسیبی وارد نشود از اعم موضوعات است خاطرنشان کرد که این عمل با تکینک زوج حلال‌های آلی و سازگار با محیط‌زیست از جمله مایعات یونی قابل بحث و بررسی است.

 در پایان این دوره روش‌های متفاوت استخراج ترکیبات آلی از جمله تقطیر با آب و بخار آب برای استخراج روغن‌های فرار و سبک گیاهی اجرا شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010929330688

برچسب‌ها