آیین سنتی آجیل برون شب یلدا در بافت برگزار می‌شود

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت از برگزاری آیین سنتی آجیل برون شب یلدا با حضور مردم روستای مهر صالح این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، علی نجفی سه‌شنبه 29 آذرماه 1401 اظهار کرد: این رسم که دارای قدمتی بیش از 400 سال است از گذشتگان برای مردم باقی مانده است و همچنان در روستای مهر صالح شهرستان باف برگزار می‌شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت افزود: این رسم به این صورتی برگزار می‌شود که اهالی روستای مهر صالح به خصوص بانوان در نیمه‌های پاییز با جمع‌آوری خشکبار و آجیل و همچنین محصولات باغی همچون بادام، پرزردآلو، گرد، انار و... به استقبال شب یلدا می‌روند.

او ادامه داد: زنان روستا پس از جمع‌آوری این محصولات در شب یلدا به دیدار بزرگ روستا و یا خانم بزرگ می‌روند و او آجیل‌ها را بین اهالی به صورت مساوی تقسیم می‌کند حتی کسانی‌که آجیلی برای این شب آماده نکرده باشند.

نجفی بیان کرد: در شب یلدا مردم علاوه بر صرف آجیل و میوه‌های فصلی به پایکوبی و خواندن ترانه‌های محلی و آوا دونه می‌پردازند.

او افزود: این رسم دیرینه هرساله در روستای مهر صالح برگزار می‌شود و هدف از برپایی این رسم ایجاد صفا و صمیمیت در بین مردم این روستا است که بسیار با شکوه برگزار می‌شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت خاطرنشان کرد: این رسم در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 140109294599

برچسب‌ها