سیستان و بلوچستان، مقصدی بالقوه برای ژئوتوریسم/ میراث‌طبیعی کویر لوت و جنگل‌های حرا با ارزش‌ترین سایت‌های میراث‌طبیعی استان

نتایج حاصل از ارزیابی ژئوسایت‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان، بیان‌گر آن است که سایت‌های میراث‌طبیعی کویر لوت و جنگل‌های حرا دارای بالاترین مجموع امتیاز محاسبه شده و با ارزش‌ترین سایت‌های میراث‌طبیعی استان هستند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری، خه‌بات درفشی عضو هیأت علمی گروه میراث‌طبیعی  که 30 آذر 1401در نشست تخصصی هفته پژوهش سخن می‌گفت، حفاظت از میراث‌طبیعی در عصر حاضر که دوران با مبارزه آلودگی‌های زیست‌محیطی است را، یک ضرورت حیاتی دانست و تصریح‌کرد: شناسایی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان و تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی این پتانسیل‌ها، می‌تواند گام بسیار مؤثری در معرفی پهنه‌های دارای ارزش میراث‌طبیعی در سطح استان و بهره‌گیری از آن‌ها برای برنامه‌ریزی‌های مدیریتی، حفاظتی و توسعه، از جمله تهیه سندهای توسعه گردشگری باشد.

او با بیان‌اینکه پژوهش«ارزیابی ژئوسایت‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان، مقصدی بالقوه برای ژئوتوریسم» از نوع کاربردی بوده که برای تحلیل اطلاعات و داده‌ها از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است، افزود: برای گردآوری اطلاعات از روش پیمایشی، بازدید و مطالعات میدانی و همچنین مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی استفاده شده است.

این عضو هیأت علمی اظهار کرد: ترکیب اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی، تعیین کننده ارزش کلی ژئومورفوسایت‌ها و سایت‌های میراث‌طبیعی منطقه و برای ارزیابی سایت‌های دارای ارزش میراث‌طبیعی استان از چهار روش کوبالیکوا، فاسولاس، کامنسکو و جم استفاده شده است.

به گفته درفشی، نتایج حاصل از ارزیابی روش‌های چهارگانه در ارتباط با سایت‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان بیان‌گر آن است که در هر چهار روش، سایت‌های میراث‌طبیعی کویر لوت و جنگل‌های حرا دارای بالاترین مجموع امتیاز محاسبه شده بوده و با ارزش‌ترین سایت‌های میراث‌طبیعی استان هستند.

او تصریح‌کرد: کوه تفتان نیز در روش فاسولاس پس از کوه‌های مینیاتوری در رده چهارم بالاترین ارزش سایت میراث‌طبیعی قرار گرفته و در سه روش دیگر، رتبه سوم را از این لحاظ به‌خود اختصاص داده است؛ کوه‌های مینیاتوری نیز در سه روش کوبالیکوا، کامنسکو و جم در رتبه چهارم و در روش فاسولاس در رتبه سوم سایت‌های با ارزش میراث‌طبیعی استان قرار دارد.

این عضو هیأت علمی در پایان خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، تالاب هامون، بندر بریس، مناظر طبیعی خلیج پزم (تیاب، ساحلی)، منظر طبیعی روستای گرگان، تالاب صورتی لیپار و آبشار شالمال نیز در رده‌های 5 تا 10 ارزیابی با روش‌های کوبالیکوا و کامنسکو قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010930330516

برچسب‌ها