جشن شب یلدا در ارگ تاریخی میشیجان خمین اراک برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: جشن جهانی شدن شب یلدا در ارگ تاریخی میشیجان خمین با حضور پرشور مردم برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، علی مشهدی امروز پنج شنبه 1 دی ماه 1401 اظهار کرد: شب گذشته به مناسبت ثبت جهانی یلدا این جشن در بناهای تاریخی استان از جمله ارگ تاریخی میشیجان در خمین و موزه چهار فصل اراک برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین در ادامه افزود: این برنامه با اجرای نقالی، حافظ‌خوانی، نمایش‌های شاد، شاهنامه‌خوانی، موسیقی سنتی و پذیرایی سنتی با سماور های چای ذغالی برگزار شد. 

او با  اشاره به اینکه یلدا با مردمان این سرزمین و ارتباط آن با طبیعت و کیهان، از روزگار کهن تا به امروز استمرار داشته است، گفت: یلدا متناسب با گذر زمان تغییراتی ظاهری در نحوه برگزاری آن دیده می‌شود اما ساختار و ماهیت آن تغییری نکرده است و همچنان اقوام گوناگون این سرزمین‌ها این مراسم را برگزار می‌کنند.

مشهدی گفت: اين مراسم با توجه به گستره فرهنگی ايران زمين در هر استان رسوم و آيين خاص و متفاوت دارد كه هركدام به عنوان يك جاذبه متنوع می‌تواند برنامه سفر جهان‌گردان زيادی را به كشورمان فراهم كند. «شب چله» می‌تواند بهانه‌ا‌ی برای گردشگری و شناخت آيين‌های خاص اين مراسم در مناطق و نواحی مختلف ايران زمين باشد.

او افزود: گردشگری فرهنگی، نوعی از گردشگری است که گردشگر را به فراگیری، آموزش، کنکاش و کسب تجربه درباره فرهنگ حال و گذشته جامعه مقصد و مقایسه آن با داشته‌ها و انگیزه‌های جامعه خود و دیگران وا می‌دارد.

جشن یلدا در ایران نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود متل‌گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم در این شب اجرا می‌شد. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارد و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401100172665

برچسب‌ها