پایان مرحله اول مرمت مدرسه علمیه رجیل در کمیجان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان از پایان مرحله اول مرمت مدرسه تاریخی شیخ اصغر رجیل در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی سعید نیک‌نام  امروز سوم دی ماه 1401 اظهار کرد: مرمت این اثر تاریخی به جا مانده از دوره قاجار از ماه گذشته با اعتباری 2 میلیارد ریالی آغاز شد و مرحله اول مرمت آن با مشارکت فرمانداری، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری، بنیاد علوی و تعدادی از خیران شهرستان روز گذشته پایان یافت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان با اشاره به اینکه پرونده ثبتی این بنای تاریخی تهیه و برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران در جریان است، افزود: حوزه علمیه کمیجان با قدمت بیش از ۱۰۰ سال روزگاری یکی از مراکز فعال برای کسب علم و معرفت بوده است و سال‌هاست که این بنای تاریخی و یکی از هویت‌های فرهنگی کمیجان به شمار می‌رفته است.

نیک نام ادامه داد: در این مرحله از مرمت، تاق و تویزه‌ها و آسمانه به صورت عین به عین  مرمت شد و  اجرای طاق بنا، احیای دیواره‌های بنا  و مرمت پشت‌بام نیز انجام شد، مرحله دوم مرمت اجرای کف‌سازی و محوطه بناست که به زودی در دستور کار قرار خوهد گرفت.

او  افزود: این حوزه علمیه به دلیل اهمیت کسب علوم و معارف اسلامی در کنار مسجد و در نزدیکی بازار این شهر بنا شده بود و هر روز شاهد حضور جمع کثیری از افراد جویای علم بود.

نیک‌نام با تاکید بر اینکه این یادمان‌های تاریخی اعم از سبک الگوی ساخت‌وسازها، و افکار و ایده‌های حاکم بر آنها می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع گردشگری و محل تمرکز فعالیت‌های گردشگری محسوب شود، گفت: احیای بافت‌های تاریخی به سبب داشتن عناصر و فضاهای باارزش معماری و شهرسازی، جذابیت خاصی برای جذب گردشگر دارند و از این‌رو تلاش برای احیا، حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401100372503

برچسب‌ها