آیین پاسداشت «شب چله» در اقامتگاه‌های بوم‌گردی تربت حیدریه خراسان رضوی برگزار شد

رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی تربت حیدریه از برگزاری آیین پاسداشت شب یلدا (شب چله) در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی سطح شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی محمدی امروز شنبه سوم دی ماه ۱۴۰۱ با بیان این مطلب افزود: به مناسبت ثبت جهانی آیین سنتی شب چله در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو و به‌دلیل  اهمیت حفظ و اشاعه این میراث معنوی به نسل‌های آینده، این مراسم در سطح روستاها و مجموعه‌های گردشگری شهرستان تربت حیدریه برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی تربت حیدریه تصریح کرد: برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی، برگزاری مراسم کف‌زنی سنتی، شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری با هدف معرفی هنرهای شاخص شهرستان در این شب انجام شد.

محمدی گفت: تقویت روحیه همدلی و استحكام و انسجام بنیان خانواده، از مصادیق کارکردهای آیین‌ شب یلداست.

او تصریح کرد: تمدن ایران باستان در بردارنده آداب و رسوم فراوانی است كه هركدام نشانگر باورها و اعتقادهای گوناگون مردم این دیار محسوب می‌شود، در این میان آیین شب یلدا از جمله قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانیان به شمار می‌رود كه پیشینه آن به چندین سده پیش بازمی‌گردد.

انتهای پیام/
محمدی افزود: اهمیت و جایگاه این آیین دیرینه سبب شد كه وزارت میراث فرهنگی در 1387 خورشیدی، مراسم شب یلدا را به عنوان یكی از آیین‌های باستانی ایران در تقویم رسمی كشور به ثبت برساند و درسال ۱۴۰۱ به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس توسط یونسکو ثبت جهانی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14011003770844

برچسب‌ها