بهگزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، سیدشمسالدین نوربخشغفاری پنجم دیماه 1401 با تأکید بر اینکه تغییر کاربری و فعالیت در بنای تاریخی، همچون گذشته، باید در حوزه میراثفرهنگی و گردشگری باشد افزود: فروش و همه تغییرات بنا زیر نظر کارشناسان میراثفرهنگی و با مشورت آنها انجام میشود و سرمایهگذار بدون مشورت با کارشناسان نمیتواند کوچکترین تغییری در بنای تاریخی ایجاد کند.
سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آبادان متذکر شد: اگر پس از واگذاری بنا، خریدار یا سرمایهگذار بدعهدی کنند بهطور قطع با اقدامات قاطع قانونی مواجه خواهند شد.
او با بیان اینکه براساس قانون، هزینه مرمت خانههای تاریخی که مالک خصوصی دارند توسط مالک باید تأمین شود توضیح داد: این بدان معنی است که مالک خانه تاریخی که بهرهبردار است باید اقدامات نگهداری و رسیدگی به بنا را انجام دهد.
نوربخشغفاری با اشاره به اینکه هویت شهر را فضاهای میراثی مشخص میکنند یادآور شد: بناهای تاریخی گویای تاریخ هستند و باور داریم نباید به آنها آسیب زد و حفظ و نظارت بر آنها در اولویت میراثفرهنگی قرار دارد.
او در ادامه به ارائه پیشنهاد تسهیلات بانکی به مالک عکاسخانه ژرژ یونانی اشاره و اظهار کرد: سال گذشته از صندق حفظ و احیای بناهای تاریخی، اعتباری را به منظور مرمت و حفظ این بنا در نظر گرفتیم و با مالک این بنا نامهنگاری انجام دادیم اما مالک تسهیلات وام را نپذیرفت.
سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آبادان خاطرنشان کرد: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی، محدودیتهایی نظیر ممنوعیت تخریب و ساختوساز، مرمت و تعمیر بنا که باید با نظارت میراثفرهنگی باشد و همچنین تغییر کاربری بنا که باید در محدوده کاربریهای مجاز وزارت میراثفرهنگی باشد برای مالکان ایجاد میکند.
خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی یکی از آخرین بناهای بازمانده در آبادان با معماری تلفیقی است؛ بنایی نیمدایره با آجرچین و قوسهای هلالی و همچنین پنجرههایی رو به خیابان که عصرها مردم برای ظاهر کردن عکسهای خود معمولاً روبهروی آتلیه این خانه صف میبستند تا نوبت تحویل فیلمهای نگاتیوشان فرا برسد.
خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی که تاریخچه آن به توسعه پالایشگاه نفتآبادان و صنعتیشدن این شهر گره خورده است، به دلیل شأن ملی و تاریخی، در 26 آذرماه 1399 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
انتهای پیام/