برگزاری آیین پخت سمنو بین سوگواران اهل بیت در شهرستان میبد/ 5 تن سمنو برای بیش از 2 هزار عزادار فاطمی

یکی از آیین‌هایی که همزمان با سالروز شهادت دخت نبی اکرم (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرستان میبد برگزار می‌شود آیین پخت 5 تن سمنو و توزیع در بین عزاداران در میبد است.

خبرگزاری میراث آریا: پخت سمنو به نیت حضرت زهرا (س) و تعجیل در فرج امام زمان (عج)، در طول سال در شهرهای مختلف وبه دعوت هیات‌های مذهبی این شهرها انجام می‌شود و هر ساله در شهرستان میبد با شکوه تر برگزار می شود.

با توجه به باور مردم به تهیه سمنو به مناسبت شهادت دخت نبی اکرم (ص)، هیات سمنوپزی حضرت فاطمه زهرا (س) در میبد فعالیت دارد و این هفتمین سال است که پخت سمنو در شهرستان میبد انجام می‌شود.

به باور مردم سمنو خواص زیادی دارد و حدود ۷۰ خاصیت برای آن ذکر شده از جمله درمان کم خونی، دردهای عضلانی و ... و با توجه به مواد کم قند در آن برای افراد دیابتی نیز مفید است.

آئین مراسم پخت سمنو هرسال در منزل حاج محمدحسن کارگرزاده برگزار می‌شود و برای پخت آن از قزوین، اصفهان و خادمان امام رضا (ع) از مشهد حضور می‌یابند.

 سمنو از جوانه خالص گندم درست می‌شود یکی از سمنوپزان مشهدی، ابتدا آب را در دیگ بزرگی به ظرفیت پنج تن می‌ریزند و بر روی گاز قرار می‌دهند تا آب به اندازه کافی گرم شود که بتوان دیگ را در اجاقی که سوخت آن هیزم است، قرار داد.

\"\"

هیزم مورد نیاز برای پخت این مقدار سمنو سه بار نیسان است؛ وقتی آب جوش آمد، ۱۶ کیسه بزرگ جوانه گندم و چند کیسه آرد که کمتر از میزان جوانه گندم باشد در ظرف مورد نظر ریخته و همزمان با میکسور مواد با هم مخلوط می‌شود.

دیگ یک تنی هم در مجاورت دیگ بزرگ بر روی اجاق قرار دارد که همزمان آب آن می‌جوشند، وقتی رنگ آرد قهوه‌ای شد، چند قالب یخ، یک مرتبه در آن می‌ریزند و به این صورت به مواد شوک وارد می‌کنند که بر اثر آن جوانه گندم می‌شکفد و شهد تولید می‌کند.

یخ به دیگ کوچک هم اضافه می‌شود، به سمنو شکر و روغن اضافه نمی‌شود و تا زمانی که سمنو روی آتش قرار دارد مرتب از سوی مردم با ذکر نیت هم زده می‌شود و رنگ سمنو از کرم شکلاتی به قهوه‌ای تغییر می‌کند، مواد دیگ کوچک را به دیگ بزرگ اضافه می‌کنند و با استفاده از پارچه مرطوب مواد موجود را همانند برنج دم می‌کنند که این کار از شب تا صبح طول می‌کشد.

موقع ظرف کردن مواد داخل دیگچه‌ای که شیر در ته آن ریخته شده است می‌ریزند و بعد مواد در ظرف برای توزیع ریخته می‌شود.

 در زمان پخت سمنو سه کیلوگرم بادام شسته به مواد اضافه می‌شود.

در این مراسم پر فیض گروه پشتیبانی و سمنوپزان با هم همکاری دارند و هر کسی به وسع خود هر کاری بتواند انجام می‌دهد.

تهیه سمنو بهانه‌ای است که عده‌ای از محبان، عاشقان و نوکران حضرت زهرا (س) در کنار هم جمع شوند تا با برپایی مراسم عزاداری برای فقدان آن حضرت نام خود را در شمار محبان حضرت ثبت کنند.

\"\"

پخت سمنو زحمت زیادی دارد و تعدادی از بانوان در برگزاری مراسم همکاری دارند که این کار از سه روز قبل آغاز می‌شود و در این مدت همراه با پخت سمنو سفره و آش نذری تهیه و پرچم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به دست خادمان امام رضا (ع برافراشته می‌شود.

\"\"

\"\"

در پایان سمنوی پخته شده در میبد بین دوهزار نفر از عزاداران حضرت فاطمه (س) توزیع می‌شود.

\"\"

گزارش: ملیحه فخاری کارشناس روابط عمومی

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011006104535

برچسب‌ها