آغاز مرمت مسجد ملا اسماعیل یزد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از آغاز مرمت مسجد تاریخی ملا اسماعیل یزد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید شاکری روز چهارشنبه 7 دی‌ماه با اعلام این خبر گفت: مسجد ملا اسماعیل در ضلع جنوبی خیابان قیام، محله مصلی واقع‌شده و از بناهای دوران قاجار است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: مسجد ملا اسماعیل از آجر و خشت خام با ملات گل و گچ ساخته‌شده و دارای سه شبستان و یک ایوان بلندبالاست و گنبدی دارد که قطر دهانه آن 75/15 متر و تقریباً با دهانه ایوان یکی است.

شاکری بابیان اینکه این مسجد که ازلحاظ معماری بسیار شبیه به مسجد امیر چقماق یزد است، افزود: از زیبایی‌های معماری این مسجد سردر بلند با مقرنس‌کاری آجری، گنبد دو پوششی پیازی شکل آن با مقرنس‌کاری آجری، درهای ارسی نقش‌بندی شده، صفه‌های قرینه‌سازی شده و صحن و دالان‌های آن است که هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد. همه این اجزا فوق‌العاده در کنار یکدیگر، یکی از شاهکارهای معماری قرن سیزدهم را می‌سازند.

او مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این مسجد را عایق‌کاری پشت‌بام به روش سنتی شامل تخلیه بندهای فرسوده و اجرای مجدد و تعویض آجرهای فرسوده پشت‌بام عنوان کرد و افزود: این پروژه توسط نیروهای امانی اداره‌کل انجام می‌شود.

این اثر تاریخی در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۲ با شماره ثبت ۹۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401100710489

برچسب‌ها