20 عملیات مرمتی در بناهای تاریخی استان مرکزی انجام شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: انجام عملیات اجرایی مرمت در ۲۰ بنای تاریخی ثبتی در سطح استان با هدف جلوگیری از تخریب در ۹ ماه اخیر توسط اداره کل انجام شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  مصطفی مرزبان امروز 7 دی ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: تهیه و ارسال ۱۰ پرونده میراث غیرمنقول، هفت پرونده میراث ناملموس، پنج پرونده میراث منقول، پنج پرونده میراث طبیعی، تهیه نقشه‌ها و پرونده‌های تعیین حریم ۶ اثر تاریخی در سطح استان از عملکرد معاونت میراث فرهنگی از ابتدای سال جاری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: 32 هزار و 500 نفر در سال جاری از موزه‌ها، بناهای فرهنگی و تاریخی این استان بازدید کردند. 

او با اشاره به اینکه 15 موزه خصوصی و دولتی در استان فعال است، افزود: در موزه‌های استان پنج هزار اثر شامل مردم‌شناسی، ظرف سفالی و شیشه‌ای، اسناد خطی، کتاب‌های تاریخی، پیکره، آداب و رسوم گذشته‌گان و ابزار کار و پیشه برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است.

مرزبان اظهار کرد: موزه‌های استان به عنوان گنجینه‌ای گران‌سنگ و با ارزش از آداب و سنن و آرایه‌های فرهنگی و زیستی پیشینان و سرمایه‌های مهمی از سبک زندگی و تفکر مردم ادوار مختلف هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  اظهار کرد: سامان‌دهی و مرمت بافت‌های تاریخی شهر نراق، سامان‌دهی بافت تاریخی روستای طاد تفرش و روستای وفس کمیجان، انجام کاوش باستان‌شناسی تپه زراوبند داودآباد از دیگر فعالیت‌های بخش میراث‎‌فرهنگی استان مرکزی در ۹ ماه اخیر است.

مرزبان گفت: انجام پژوهش و مستندسازی گویش آشتیانی با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، اخذ مجوز گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه میلاجرد شهرستان کمیجان، مرمت ۵۰ سکه‌ دوره ساسانی، سامان‌دهی اموال فرهنگی و تاریخی به تعداد ۳۰۰ شیء، صدور مجوز مجموعه داری موزه خصوصی فلز کاری هفت خوان در شهرستان تفرش و صدور مجوز مجموعه‌داری موزه خصوصی سنگ، کانی و فسیل در حمام تاریخی روستای مجد آباد کهنه بخش دیگری از فعالیت‌های این اداره کل در سال جاری است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401100772438

برچسب‌ها