حضور وزیر میراث‌فرهنگی در فاز نخست شهر دستکند سامن/ امکان بازدید هنوز برای عموم فراهم نیست

وزیر میراث فرهنگی در بازدید از فاز نخست شهر دستکند سامن تاکید کرد تا زمان تأیید ضوابط ایمنی کامل پروژه دستکند توسط کارشناسان وزارتخانه، امکان بازدید برای عموم از این مکان ارزشمند تاریخی فراهم نباشد.

به گزارش میراث‌آریا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از فاز نخست شهر دستکند سامن در شهرستان ملایر بازدید کرد.

20 میلیارد ریال برای کاوش، مرمت، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی مجموعه هزینه شده است و برای تکمیل مجموعه و ادامه کاوش‌ها، نیازمند اعتبار است.

این در حالی است که امروز در افتتاح فاز نخست این شهر تاریخی، مهندس ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستور داد که تا زمان تأیید ضوابط ایمنی کامل پروژه دستکند توسط کارشناسان وزارتخانه، امکان بازدید برای عموم از این مکان ارزشمند تاریخی فراهم نشود.

کشف مجموعه دستکند سامن در سال ۱۳۸۴ شروع و مطالعات باستان شناسی و کاوش های این مجموعه از سال ۸۶ آغاز و تا سال ۱۳۹۴، ۶ فصل از این دستکند کاوش شده است.

اشیا و اسکلت های انسانی کشف شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر منتقل شده است تا در مجموعه سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

ورودی مجموعه دستکند سامن یک ساختمان ۱۷۰ متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و بعنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، مرمت و بازسازی شد.

نصب دوربین‌های مدار بسته، مرمت، مطالعات باستان شناسی و خریداری و آزادسازی املاک بخش‌های دیگر که دستکند در زیر آن‌ها واقع شده، در حال انجام است و طی سال‌های آینده بصورت مستمر انجام خواهد شد.

اشیا کشف شده از مجموعه نشان می‌دهد هسته اولیه سکونتگاه، متعلق به دوره اشکانیان است اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011008761369