پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه تکمیل می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، از برنامه این اداره‌کل برای تکمیل پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری کرمانشاه، محمدرضا‌ سهیلی روز شنبه ۱۰ دی‌ماه در نشست با مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی استان، اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده با وزارتخانه، موافقت‌های لازم برای تهیه پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه انجام شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: باید هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکمیل این پرونده در اولویت پایگاه‌های دخیل در این مسیر قرار گیرد. 

او با بیان اینکه در مسیر محور ساسانی کرمانشاه آثار شاخص بسیار ممتازی قرار دارد، ادامه داد: این پرونده با محوریت مجموعه تاریخی طاق‌بستان انجام می‌شود. 

سهیلی گفت: این محور و جایگاه بالای آن در تاریخ استان و تعدد آثار مربوط به ادوار مختلف که در جای جای این محور که در اصل از کنگاور شروع و تا قصرشیرین ادامه دارد به شانس بالای این پرونده برای ثبت جهانی کمک می‌کند. 

او از مسئولان و کارشناسان اداره‌کل خواست تا تمام توان خود را بکار گیرند تا این پرونده بدون کم و کاست آماده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به رایزنی‌های انجام شده برای ثبت جهانی آماده شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، در ادامه از مدیران پایگاه‌های استان خواست تا با فعال کردن محورهای تحت پوشش خود سایر مسیرهای گردشگری استان را فعال کنند.

او با بیان اینکه محور ساسانی کرمانشاه تا بخش‌هایی از کشور عراق نیز ادامه دارد، گفت: می‌توان از ظرفیت بین‌المللی بودن پرونده برای تسریع در فرایند ثبت جهانی پرونده استفاده کرد. 

در این جلسه پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان / اورامانات و سرپرست پایگاه ملی طاق‌بستان به عنوان مسئول تهیه و آماده‌سازی پرونده معرفی شد. 

استان کرمانشاه دارای ۲ پایگاه جهانی بیستون و منظر فرهنگی هورامان / اورامانات و ۳ پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور، طاق‌بستان و محور ساسانی کرمانشاه- قصرشیرین است. 

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011010417764

برچسب‌ها