مسیرها و برخی اماکن گردشگری یزد برای توان‌یابان مناسب‌سازی شده و این روند ادامه دارد

ابوالقاسم محی‌الدینی شهردار یزد درباره اقدامات شهرداری در زمینه دسترس‌پذیری این شهر به عنوان شهر پایلوت گردشگری دسترس‌پذیر برای افراد توان‌یاب توضیح داد.

به دنبال مناسب‌سازی معابر و مقاصد گردشگری در شهرهای مختلف کشور در حوزه گردشگری افراد توان‌یاب، شهر یزد به‌عنوان نخستین مقصد گردشگری دسترس‌پذیر مطرح‌ شده است و این می‌تواند الگوی گردشگری در دسترس برای ایران باشد. در این راستا گفت‌وگویی با شهردار یزد ابوالقاسم محی‌الدینی داشتیم که می‌خوانید:

- با توجه به اینکه شهرداری‌ها متولی اصلی فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای افراد توان‌یاب هستند تاکنون شهرداری یزد چه‌ کارهایی را برای این افراد انجام داده است؟ در حال حاضر چند درصد مراکز تفریحی و موزه‌ها مناسب‌سازی شده‌اند؟

انتخاب مشاور شهرداری در مناسب‌سازی و تعیین ناظر مناسب‌سازی در هر منطقه شهرداری از بین معلولان، برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب‌سازی برای پرسنل، پیمانکاران و...، اعمال چک‌لیست‌های مناسب‌سازی در نرم‌افزار صدور پروانه، در نظر گرفتن کد تخلفات عدم رعایت مناسب‌سازی در کمیسیون ماده صد، رعایت مناسب‌سازی در کمیسیون ماده صد، رعایت مناسب‌سازی در همه پروژه‌های در دست اقدام، اصلاح مناسب‌سازی پروژه‌های قبلی از جمله دو طرح هفت‌خوان و سیمرغ برای حدود 40 کیلومتر از معابر شهر، مناسب‌سازی خودروهای عمومی و ایستگاه‌ها و... از جمله اقدامات انجام‌شده در این راستا است.

درصد دقیقی قابل اعلام نیست، ولی به‌صورت تقریبی بیش از 50درصد پارک‌های سطح شهر مناسب‌سازی شده است.

با توجه به اهمیت آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای این قشر، برنامه کوتاه‌مدت شهرداری یزد در این راستا چیست؟ در حال حاضر چه طرح‌هایی آغاز شده و یا در نیمه‌ راه هستند؟

در پروژه‌های جدید از جمله بوستان‌ها، معابر، پیاده‌روها و... ضوابط مناسب‌سازی برای معلولان جسمی و حرکتی و نابینایان رعایت می‌شود. در حال حاضر مناسب‌سازی معابر منتهی به اماکن پرتردد در دستور کار است.

نبود سرویس‌های بهداشتی دارای روشویی‌هایی با ارتفاع مخصوص، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این افراد در محیط شهری است، برای این امر مهم شهرداری چه‌کاری در دست اجرا دارد؟

با توجه به محدودیت‌ها این سرویس‌های بهداشتی در تعدادی از بوستان‌ها از جمله غدیر، هفت‌تیر و... ایجاد شده و برای سایر موارد لازم است که با بررسی همه جوانب، پیش‌بینی شود.

در میز گردشگری دسترس‌پذیر که در معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل‌ شده، برای اولین‌بار از افراد توان‌یاب در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور آن‌ها استفاده‌ شده است. آیا شهرداری یزد تاکنون مشورتی با این افراد داشته است؟

شهرداری یزد، به‌عنوان اولین شهرداری در کشور از سال 1396 با تعیین و صدور ابلاغ یکی از معلولان به‌عنوان مشاور شهردار در زمینه مناسب‌سازی در این موضوع پیش‌قدم بوده و از آن تاریخ تاکنون علاوه بر مشاوره شهردار با تشکیل جلسات مداوم در شهرداری و شورای شهر از نظرات تشکل‌های معلولان استفاده‌ شده و پروژه‌ها با مشورت خود معلولان تعریف می‌شود.

ضمن اینکه شهرداری یزد به‌عنوان اولین شهرداری در کشور برای استفاده معلولان به‌عنوان ناظر مناسب‌سازی در پنج منطقه شهرداری، تحویل موقت و قطعی همه پروژه‌ها را مشروط به تائید این عزیزان کرده و در فرم‌های مربوطه امتیاز و تائیدیه ناظر مناسب‌سازی را اضافه کرده است.

آغاز آموزش و ارتقای دانش راهنمایان گردشگری برای ارائه خدمات به افراد توان‌یاب یکی از کارهای در حال اجرا در این زمینه است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از موزه‌ها در اختیار شهرداری یزد است، از این ظرفیت به وجود آمده آیا استفاده خواهید کرد؟

ان‌شاءالله با رعایت ضوابط اقدام خواهد شد.

با توجه به اینکه اجرای پاراتور موجب نشاط، افزایش امید به زندگی و ایجاد بالندگی در افراد توان‌یاب و سالمند می‌شود، در این زمینه شهرداری یزد چه‌کاری انجام داده و یا در آینده قصد انجام آن را دارد؟

شهرداری یزد ضمن مناسب‌سازی مسیرها و برخی اماکن گردشگری از جمله معابر و بافت قدیم، زندان اسکندر، مسجد جامع، مسجد امیرچقماق و... برای اولین بار کشور در سال 1398 نسبت به برگزاری اولین جشنواره گردشگری معلولان ضایعه نخاعی سراسر کشور اقدام کرد. همچنین در حال حاضر تورهای مختلف از جمله کویر و بافت‌گردی توسط سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری برای معلولان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011011104524

برچسب‌ها