آغاز مرمت خانه ثبتی امیر عظیمی ابرکوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از آغاز عملیات مرمت خانه تاریخی امیر عظیمی ابرکوه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جواد عادل روز سه‌شنبه 13 دی‌ماه با اعلام این خبر گفت: اقدامات مرمت خانه امیر عظیمی با مقاوم‌سازی جداره ورودی اصلی خانه به سمت حیاط مرکزی، جمع‌آوری اندود فرسوده کف حیاط و اجرای آجرفرش سنتی، تراشیدن اندود فرسوده قسمتی از کاه‌گل صفه حیاط و قرینه‌سازی با صفه روبرو، زیرسازی و مقاوم‌سازی ازاره هره ای قسمتی از حیاط و اصلاح لوله‌کشی آب از راهرو به سرویس بهداشتی آغازشده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه در بازدید خود از روند آغاز مرمت این خانه که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد، گفت: به حول و قوه الهی، همکاری، مشارکت مردم شهرستان و با استفاده از ظرفیت خیرین سعی خواهیم کرد تا جایی که امکان دارد به‌صورت متوازن حوزه میراث فرهنگی ابرکوه را سامان‌دهی کنیم.

عادل تصریح کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این خانه تاریخی راهروی غیرمستقیم که فضای بیرون را به فضای درون ارتباط می‌دهد، است. همچنین این بنا دارای فضاهای فرعی در ضلع شرقی است که با ساباط پیوستگی کامل دارد، یک فضای مسکونی با حیاط مرکزی مجزا در بالای ساباط، و دو حیاط مرکزی از دیگر قسمت‌های این اثر تاریخی است.

 او اضافه کرد: این اثر در تاریخ 20 اردیبهشت 1386 با شماره ثبت ۱۹۰۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حاج‌آقا امیر عظیمی یکی از روحانیون مبارز، از جانبازان دوران انقلاب و وعاظ محبوب و مشهور ابرکوه بوده که نقش مهمی در اشاعه فرهنگ اسلامی در شهرستان ابرکوه داشته است.

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011013104188

برچسب‌ها