سامان‌دهی و مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان شمالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان شمالی در ۹ماهه سال جاری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی مستوفیان یکشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر تأکید کرد: در این بازه زمانی ۳۰ اثر تاریخی سطح استان با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون ریال مرمت شد.

مستوفیان افزود: از آثار مرمت شده می‌توان به مقبره حمام روستای استاد، گرمابه استاد و بابا و بی‌بی در فاروج، شهر بلقیس، امام زاده زید توی، امامزاده دهنه شیرین، ارگ دولت‌آباد و آب‌انبار صفی آباد در اسفراین، مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی، بنای گرمابه قلعه خان، بنای تاریخی روستای زرد و گرمابه قلعه خان در مانه و  سملقان، مرمت رباط قلی، بنای کوشک در جاجرم، مرمت رباط عشق و باغ مزار در گرمه، مرمت گرمابه عسگری، مقبره شهدا، حسینیه جاجرمی، بخشی بنای تاریخی مفخم، یک حجره در کاروان‌سرای سبزه‌میدان، مرمت ساماندهی بخشی از عمارت و آیینه‌خانه مفخم در بجنورد و مرمت بنای امامزاده نبی (ع) غلامان در رازو جرگلان اشاره کرد.

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی به ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۵ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۵ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می‌شود.

او بیان اینکه در حال حاضر ۶ موزه در سطح استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۱۳ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه‌ها و اماکن تاریخی سطح استان بازدید کردند.

مستوفیان تأکید کرد: در ۹ماهه سال جاری سه مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی فاروج، تپه حیدران جاجرم و محوطه تاریخی ریوی  به مبلغ 30 میلیارد ریال انجام شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401101886741

برچسب‌ها