دستگیری سوداگر اشیای جعلی فرهنگی در دزفول

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، از کشف و ضبط تعدادی شیء جعلی تاریخی در شهرستان دزفول و دستگیری یک سوداگر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، رامین مکناوی جمعه 23 دی‌ماه 1401 عنوان کرد: برابر گزارش مسئول پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول، با اعلام پلیس آگاهی این شهرستان، شخصی با هویت معلوم حین معامله و خرید و فروش تعدادی شیء با هویت جعلی تاریخی دستگیر شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به این موضوع که مکان این معامله در محدوده شهرک مطهری بود، ادامه داد: اشیای ضبط‌ شده شامل 2 مجسمه و 437 سکه با نقش اردشیر بابکان ساسانی است که پس از برگزاری جلسه کارشناسی اموال فرهنگی‌‌تاریخی، مشخص شد که تندیس مرد و زن زردرنگ بدلی و جعل با روکش آب و طلا و سکه‌ها نیز فلزی بوده و هیچ‌گونه اصالت تاریخی ندارند.

او افزود: براساس تبصره 2 از ماده 562 قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش اموال تاریخی‌فرهنگی حاصل از حفاری غیرمجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی ‌یادشده، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شوند. هرگاه فروش اموال پیش‌گفته با هر عنوان از عناوین بطور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع‌ خارجی انجام شود، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011023478779

برچسب‌ها