پیشرفت ۷۵ درصدی عملیات حفاظت و مرمت محوطه جهانی شهرسوخته

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته گفت: فصل جدید عملیات حفاظت و مرمت محوطه جهانی شهرسوخته با پیشرفت ۷۵ درصد در حال اجراست.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، زهره شیرازی امروز ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی و باستانی از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای صیانت از میراث‌فرهنگی ضرورت غیرقابل انکاری دارد. 

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته افزود: مرمت آثار معماری شهرسوخته با توجه به ماهیت کالبدی سازه‌ها که از خشت و چینه است به صورت مستمر برای حفظ آثار در حال اجرا است. 

او ادامه داد: پایگاه میراث جهانی شهرسوخته در پایش‌های دوره‌ای، آغاز فصل جدیدی از اقدامات مرمتی را در دستور کار خود قرار داد.

شیرازی بیان کرد: این فصل از مرمت اثر از ابتدای خرداد ماه امسال آغاز شده و تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به پایان برسد. 

او یادآور شد: در این فصل از مرمت ایجاد پوشش استحفاظی کاهگل در بخش‌های مسکونی شرقی، بنای یادمانی، کاخ سوخته، گورستان، ساختمان شماره ۲۶ و ۳۳ و همچنین سایر بخش‌های حفاری‌شده و تجدید مرمت بخش‌های آسیب دیده در اثر نزولات جوی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته افزود: در عملیات مرمت این بخش‌ها از چتایی به عنوان لایه واسط یا جداکننده پوشش کاهگل از خشت‌های تاریخی استفاده می‌شود، پس از آن این لایه با یک رویه اندود کاهگل پوشیده شده که هماهنگ با منظر محوطه بوده و در مقابل نزولات جوی و فرسایش باد موجب حفاظت اثر خواهد شد. 

او خاطرنشان کرد: حفظ و خواناسازی وضعیت معماری ساختمان‌های کاوش‌شده، کاهش آسیب‌‌های جوی و عوامل مخرب دیگر، تعریف مسیرهای جدید بازدید برای گردشگران و تکمیل مطالعات حفاظت و مرمت شهرسوخته از جمله اهداف این پروژه است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011024309891

برچسب‌ها