قلعه فلک‌الافلاک دانشگاه تمدنی ایران/ پیگیری‌ها برای ثبت جهانی ادامه دارد

قلعه فلک‌الافلاک ۱۳ سال است در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار دارد و پیشنهاد ثبت جهانی آن در قالب بسته‌ای با پیوست دره خرم آباد، پل شکسته و پل صفوی (گپ) ارایه شده است. همچنان این مهم سال‌هاست که مطالبه مشترک مسئولین میراث‌فرهنگی و مردم لرستان است، مجموعه تاریخی- فرهنگی به عنوان یادگاری ارزشمند از میراث ملموس و ‌معنوی ایران بزرگ که هر گوشه از آن بخشی از تاریخ، معماری و فرهنگ ایرانی ما را به زیبایی ترسیم می‌کند.

میراث آریا: قلعه فلاک‌الافلاک به تنهایی نشان و نمادی از تاریخ چندهزارساله ایران بزرگ است و از لحاظ فرهنگ ملموس معماری آن یادگاری ارزشمندی از زمان ساسانی است و بناهای جدیدی به آن اضافه شده که یادگاری ارزشمند و منحصر به فرد است. خصوصا بخش‌های مردم‌شناسی آن که به تنهایی کلکسیونی از فرهنگ ناملموس، میراث تمدنی و معنوی کشور بوده و سالهاست ثبت ملی شده است. ‌این بنای تاریخی بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده که از یادگارهای کهن شهر تاریخی شاپورخواست است.

ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک نیازمند ساماندهی سازه‌های اطراف آن است

در دهه اول دی‌ماه جارب بود که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به لرستان و بازدید از قلعه فلک‌الافلاک گفت: قلعه تاریخی فلک‌الافلاک سال‌هاست که ثبت ملی شده و با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اقدامات خوب دیگری در آن انجام شده که با وجود موزه‌ها، فضای باغ گلستان و بازارچه صنایع‌دستی در کنار این معماری شگرف، می‌طلبد که موضوع ثبت جهانی آن در اولویت قرار گیرد.

او تاکید کرد: در راستای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و پیرو تلاش‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و نمایندگان مجلس، تمام همت خود را به کار خواهیم بست تا این نگین تاریخی ارزشمند در سطح جهان معرفی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشریح کرد: جایگاه قلعه فلک‌الافلاک جزء رده‌های اول ثبت جهانی است که البته ثبت جهانی آن یک سری ویژگی‌ها و استانداردها از لحاظ یونسکو می‌طلبد که در بازدید از آن متوجه شدیم این معماری خاص و منحصربه فرد شایسته است مانند نگینی به درستی دیده شود و باید حتما ساز‌ه‌های اطراف آن ساماندهی شود.

مهندس ضرغامی بیان داشت: شایسته است درخور شان این بنای تاریخی و‌ معماری زیبای آن تصمیمات خوبی گرفته شود و باید با نگاهی زیباشناسی، تاریخی، زیست محیطی و بخصوص اینکه متعلق به مردم ایران و جهان است برای ثبت جهانی آن اقدام کنیم.

قلعه فلک‌الافلاک دانشگاه تمدنی ایران است

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور نیز در بازدید از قلعه فلک‌الا‌فلاک خرم‌آباد گفت: قلعه فلک‌الافلاک گواه تاریخ تمدنی ایران است و این معماری عظیم یک دانشگاه پژوهشی برای دانشجویان باستان‌شناسی محسوب می‌شود.

دکتر موسی نجفی به همراه استاندار لرستان و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در بازدید از قلعه فلک‌الافلاک بیان داشت: قلعه فلک‌الافلاک یک شاهکار معماری در کشور به شمار می رود که گواه تاریخ تمدنی ایران است.

او با بیان اینکه هر گوشه‌ای از آثار تاریخی کشور تکمیل کننده پازل تمدنی کشور محسوب می شود و در کل هویت و اصالت ایران‌زمین را هویدا می‌سازد افزود: این قلعه زیبا و عظیم به علت مرکزیت در کشور مورد هجوم بیگانگان قرار نگرفته و این حجم معماری و وسعت، گواه وجود امنیت در تاریخ قلعه فلک‌الافلاک است و زمانی که مردمان یک سرزمین امنیت داشته‌ باشند طبیعتا فرصت پرداختن به نیازهای ثانویه را دارند، از این روست که معماری، موسیقی‌‌ و سایر هنرها در تاریخ لرستان رواج داشته و به خوبی پرورش یافته‌اند که هنوز هم آثار تداوم آن پابرجا و پویا است.

نجفی تاکید کرد: قلعه فلک‌الافلاک به سان یک دانشگاه پژوهشی است و بسیاری از دانشجویان باستان‌شناسی باید از این شاهکار عظیم بازدید کنند تا به طور ملموس با تاریخ باستان‌شناسی و فرهنگ ایران آشنا شوند. او ابراز داشت: کشور ما دارای بزرگترین پژوهشکده باستان‌شناسی ایران باستان با قدمت بیش از ۵۰ سال است و آثاری مثل قلعه فلک‌الافلاک، چغازنبیل و... جزو پژوهش‌های زنده این دانشگاه هستند که علاقمندان و‌ پژوهشگران این حوزه با ورود به این آثار به تمدن و مطالعات فرهنگی ایران دست خواهند یافت.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های ما صرفا نخبه‌پرور هستند و هنوز به بطن جامعه ورود نکرده‌اند لذا دانشگاه‌ها باید بیشتر تلاش کنند و برای معرفی تمدن نوین ایرانی اسلامی می‌بایست پژوهش خود را از این قبیل اماکن تاریخی و زندگی واقعی زندگی مردم شروع کنند.

سهم قلعه فلک‌‌الافلاک از مصوبات سفر رییس جمهور

سال گذشته در سفر رییس جمهور به استان لرستان برای تملک عرصه های تاریخی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که تاکنون ۳۶ میلیارد تومان از این مبلغ به منظور آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان در این راستا گفت: این مبلغ برای خرید و آزادسازی ضلع شمالی این اثر تاریخی هزینه شده و در این راستا هفت باب مغازه واقع در ضلع شمالی قلعه خریداری و آماده تخریب هستند. او خاطرنشان کرد: اکنون سند مالکیت این مغازه ها به نام میراث فرهنگی صادر شده و انشعاب آب، برق و گاز آنها نیز قطع می باشد و با تخریب این سازه ها۶۰ درصد از حریم ضلع شمالی فلک الافلاک آزاد خواهد شد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک عرصه های تاریخی لرستان هزینه شده اضفه کرد: آزادسازی گوشه شمالی پل “گپ” امسال با خرید و تخریب یک باب مغازه انجام می‌شود.

او تاکید کرد: «قلعه فلک الافلاک ۱۳ سال است در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار دارد و پیشنهاد ثبت جهانی آن در بسته‌ای با پیوست دره خرم آباد، پل شاپوری و پل کنار قلعه ارایه شده است.

ساماندهی اطراف قلعه فلک‌الافلاک پیشروی به سوی ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان در خصوص ساماندهی اطراف قلعه فلک‌الافلاک بیان کرد: مقر شده ۷ مغازه‌ که در دامنه شمالی این بنا قرار دارند با حضور استاندار لرستان تخریب شوند. عطا حسن‌پور گفت: ۳۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و سفر رئیس جمهور به لرستان برای تملک این مغازه‌ها تخصیص و هزینه شده است.

او با بیان اینکه ۱۱ مغازه دیگر باقی مانده کهتملک آنها نیازمند اعتبار است اظهار داشت: با تملک این ملک‌ها قسمت شمالی قلعه آزاد و ‌به پل گپ متصل می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: برای تملک مغازه‌های باقی‌مانده نیازمند اعتبارات ویژه هستیم که امیدواریم با مساعدت دولت و تلاش استاندار لرستان اعتبار لازم تخصیص پیدا کرده و این امر محقق شود.

در حال حاضر تنها مانع ما برای پیشروی قلعه فلک‌الافلاک در مسیر ثبت جهانی، مشکلات مربوط به عرصه و حریم اطراف قلعه است که امیدواریم ساماندهی سازه‌های اطراف آن مقدمه‌ساز ثبت جهانی شاهکار معماری ایران باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011027309281

برچسب‌ها