اجرای برنامه‌های نوروزی برای گردشگران در همدان باید متنوع و نو باشد

استاندار همدان در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان گفت: ستاد اجرایی خدمات گردشگری و سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ استان، برنامه‌های بدیع و متنوعی را با توجه به زیرساخت‌های موجود، امکانات و ظرفیت‌ها و مزیت‌های شهرستانی برنامه‌ریزی خواهدکرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، علیرضا قاسمی فرزاد،  28 دی‌ماه 1401 در اولین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌هایی را با محوریت تسهیل در سفر و شیوه‌های خدمات‌دهی به مردم در ایام نوروز تدوین و تهیه خواهند کرد.

استاندار همدان افزود: در ادوار گذشته شان و جایگاه گردشگری استان، مورد غفلت قرار گرفته است و با توجه به اینکه نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان تقارن پیدا کرده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود سفرهای نوروزی به صورت فشرده انجام شود.

او با بیان اینکه روز پنجم فروردین 1402 مصادف با شروع ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: بسیاری از مسافران و زائران احتمالا سفر خود را جلو انداخته و از ایام اسفندماه و تعطیلی میلاد با سعادت حضرت ولی عصر( عج) و سایر تعطیلات اسفندماه برای سفر استفاده خواهند کرد، لذا پیش‌بینی می‌شود از 10 اسفندماه سفرها آغاز شود و لازم است پیش‌بینی‌های لازم انجام، و شرایط به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بهترین خدمات به مسافران و زائران ارائه شود.

قاسمی فرزاد بر حمایت متولیان سفر برای به صرفه شدن سفر در نوروز 1402 اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین مراکز گردشگری، هتل‌ها و مهمان‌سراها و دستگاه‌های اجرایی استان منعقد شود تا در ایام سفر تخفیفی در هزینه اقامت مسافران به عنوان امری تشویقی در نظر گرفته شود.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه نظارت و کنترل بر قیمت‌ها به ویژه‌ هتل‌ها و میهمان‌سراها در ایام نوروز ضروری است، اظهار کرد: میزان بازدید از همدان در ایام سفر، می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای استان به همراه داشته باشد و یکی از گزینه‌های انتخاب مراکز گردشگری غرب کشور توسط مسئولان‌ کشوری است این درحالی بوده که شان و جایگاه گردشگری استان همدان در ادوار گذشته، مورد غفلت قرار گرفته است.

برنامه‌های حوزه گردشگری در نوروز 1402 اطلاع‌رسانی شود

 نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان همدان گفت: برای اطلاع مردم از جزئیات برنامه‌های حوزه گردشگری و ستاد سفر موارد را اطلاع رسانی کنید، برخی از فرآیند برنامه‌های اجرایی ستاد خدمات سفر، اطلاعات کافی ندارند و البته تقصیری هم ندارند چرا که این موارد منعکس نمی‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی بر اهمیت انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه گردشگری توسط متخصصان این حوزه اشاره کرد و خطاب به میراث‌فرهنگی استان گفت: برای پژوهش‌های راهبردی هزینه کنید و کار را به متخصصان بسپارید، کار مدیر انجام پژوهش نیست.

اودر ادامه به اهمیت ایجاد مسیر گردشگری حکمت که قرار است بین استان‌های همدان و زنجان راه‌اندازی شود اشاره کرد و گفت: با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیونی تشکیل شده تا مسیر گردشگری حکمت بین استان‌های زنجان و همدان راه‌اندازی شود.

حاج بابایی اظهار کرد: این مسیر به واسطه اینکه زنجان و شهرستان خدابنده زادگاه شیخ‌اشراق، سهروردی بوده و همدان نیز مدفن شیخ‌الرئیس و حکیم هزاره‌ها ابوعلی‌سینا است و این 2 نفر از مشاهیر بزرگ ایران در حوزه حکمت و فلسفه هستند، به عنوان یک مسیر جدید در حوزه گردشگری راه‌اندازی خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این طرح قرار است یک بزرگ‌راه بین زنجان و همدان احداث شده و در این مسیر جاذبه‌های شاخص هر دو استان از جمله غار علیصدر، گنبد سلطانیه، غار کتله‌خور و…. قرار گرفته است باید ضمن تعریف یک مسیر گردشگری جدید در کشور، مردم به ویژه اندیشمندان و علاقه‌مندان را باید به حکمت و فلسفه با بزرگان این دو استان و فلسفه اشراق و مشاء بیشتر آشنا کرد.

88 درصد گردشگران با خودرو شخصی به همدان سفر می‌کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این جلسه با اشاره به گزیده ای از آمار مقایسه و پژوهشی که بین گردشگران نوروزی 1401 انجام شده بود موارد قابل توجه از نظرات مسافران نسبت به خدمات سفر در استان را مطرح کرد.

محسن معصوم علیزاده افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده طرح پژوهشی بین گردشگران ورودی به همدان 47 درصد مسافران ورودی برای تفریح، 40 درصد برای دیدار اقوام و 10 درصد به دلایل متعدد به همدان سفر کرده اند.

او گفت: از این تعداد 88 درصد گردشگران با خودرو شخصی هفت درصد با اتوبوس و یک درصد با قطار یا هواپیما به استان همدان سفر کردند. از این آمار 36 درصد در هتل‌ها و مراکز اقامتی، 23 درصد در منزل اقوام و 18 درصد در مهمانسراها اقامت داشته‌‍‌‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی این ستاد به دستور ریاست جمهوری ابلاغ شد و از سال ۱۳۹۲ استان همدان از نخستین استان‌هایی بود که این ستاد را ایجاد کرد.

معصوم علیزاده تصریح کرد: در اجرای خدمات مطلوب به گردشگران  کمیته‌های تخصصی هر کدام وظایف مختلفی را براساس حوزه فعالیت سازمانی خود بر عهده خواهند داشت و همه شرایط و امکانات برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در استان فراهم خواهد شد. با تلاش‌های انجام شده و با روش‌های نوین تبلیغاتی تمامی محورها و مسیرهای گردشگری، تأسیسات گردشگری، اماکن اقامتی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان به همراه تولیدات صنایع‌دستی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

او  بیان کرد: به منظور هماهنگی و تعامل هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی برای خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران، ستاد خدمات سفر از 17 اسفندماه شروع به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011029889329

برچسب‌ها