مرمت امام‌زاده بابااحمد در اندیکا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا گفت: بنای تاریخی امام‌زاده بابااحمد به‌همت اداره اوقاف و امور خیریه و هیئت اُمنای اندیکا و با نظارت کارشناسان اداره میراث‌‌فرهنگی این شهرستان مرمت شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدعلی موسوی یکم بهمن‌ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: پس از تهیه طرح‌های آسیب‌شناسی این بنا، کار مرمت، سامان‌دهی و استحکام‌بخشی آن انجام شد و هم‌اکنون فقط به محوطه‌سازی نیاز دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا افزود: روستایی که امام‌زاده بابااحمد در آن قرار دارد در بخش مرکزی شهرستان اندیکا در استان خوزستان و در مسیر جاده‌ قلعه‌‌خواجه به‌ شهرلالی قرار دارد و از مکان‌های دیدنی و باستانی اطراف آن، حمام آب گرم است که قدمتی هزارساله دارد.

او ادامه داد: منطقه زیارتی‌سیاحتی امام‌زاده بابااحمد با داشتن بقعه متبرکه، رودخانه خروشان، طبیعت بکر و آثار تاریخی، یکی از مناطق مهم گردشگری استان خوزستان در شهرستان اندیکا محسوب شود.

موسوی خاطرنشان کرد: بنا بر بررسی‌های صورت‌گرفته قدمت بقعه و زیارتگاه امام‌زاده بابااحمد به دوره‌ پادشاهی معین‌الدین شاهرخ میرزای تیموری (۷۸۳-۸۲۵ هجری خورشیدی) و قبرستان پیرامون آن که شامل قبور قدیمی با سنگ‌های تراشیده شده و شیرسنگی‌های زیبا و خوش‌تراش است به دوره‌های پیشین نیز می‌رسد.

او بیان کرد: با کمی فاصله از این بقعه، ساختمان حمام آب گرم معدنی با دو درب ورودی کم‌ارتفاع وجود دارد که در دامنه کوه واقع شده و سطح سقف آن با شیب دامنه تقریباً برابر و یکسان است. این حمام آب گرم معدنی حاوی گوگرد با خاصیت درمانی است که گویا در همان زمان شاهرخ میرزای تیموری ساخته شده و آن را یکی از کرامات و معجزات بی‌شمار امامزاده بابا احمد به شمار آورده‌اند.

این اثر به علت قدمت تاریخی بنا در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011101478543

برچسب‌ها