پایان عملیات مرمت خانه تاریخی محسنی کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از پایان عملیات مرمت خانه تاریخی محسنی آراسته در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد دانایی‌نیا امروز 5 بهمن‌ماه سال 1401، با اعلام این خبر گفت: مرمت خانه تاريخ محسنی آراسته با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و به‌صورت مشارکتی انجام شد. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: اين بنا متعلق به یکی از تجار معروف كاشان به نام ميرزا جلال خان غزنوی بوده و سپس توسط آقای طهماسبی كه دیگر از تجار سرشناس کاشان بوده، خریداری می‌شود و در سال ١٣٣۴ توسط سيد حسن محسنی آراسته رئیس وقت اداره آموزش‌وپرورش کاشان، تملک می‌شود.

دانایی‌نیا تصریح کرد: این خانه سرنوشت عجیبی دارد و یکی از خانه‌های تاریخی منحصربه‌فرد کاشان است. زمانی‌که مالكيت اين بنا در اختیار آقای طهماسبی بوده به دادگستری كاشان اجاره داده‌ شده و اولين دادگستری در این خانه دایر می‌شود که بعد از این اتفاق كوچه منتهی به این خانه تاریخی به نام دادگستری معروف می‌شود.

او افزود: در سال ١٣۵۴، نخستین دانشگاه نساجی كاشان، همزمان با دانشگاه كاشان فعاليت خود را در اين خانه تاریخی آغاز کرده و پس از چند سال، نخستین مهدکودک كاشان، در سال ١٣۵٨ در خانه محسنی آراسته افتتاح می‌شود. برای مدت‌زمان كوتاهی نیز طبقه پایین این عمارت در اختيار اداره تحقيقات كويری قرار گرفته است. از سال ١٣٧٠ تا ١٣٧۵ اين بنا به دبيرستان غيرانتفاعی پسرانه شكريز اجاره داده شد و بعدها هم، مجتمع آموزشی صنايع غذايی، صنایع‌دستی و سفره‌خانه سنتی دایر شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تصریح کرد: این خانه در سه‌ طبقه همکف، فوقانی و زيرزمين بنا شده و اتاق‌های اين بنا در دو ضلع شمال و غرب ساخته شده و در حال حاضر اين عمارت دارای پنج ورودی است. از جمله ويژگی‌های این بنا می‌توان به حوض‌خانه اشاره كرد كه در ضلع غربی خانه واقع‌ شده و در گذشته قنات آب میرباقر توسط آبراه‌ها وارد حوض‌خانه و پس از عبور از حياط به خانه‌های مجاور سرازیر می‌شده است و در جبهه شمالی این خانه نیز پنج‌دری زیبایی وجود دارد كه سقف آن با تزئینات مقرنس اجرا شده كه ازن ظر معماری درخور توجه است.

او تأکید کرد: آواربرداری و سبک‌سازی بام اتاق شاه‌نشین، اجرای مقاوم‌سازی سقف‌ اتاق شاه‌نشین به‌وسیله دوغاب و گچ و پالانه، اجرای صندوقه‌سازی، اجرای شیب‌بندی با ملات غوره‌گل، اجرای دولایه کاه‌گل حفاظتی روی پشت‌بام اتاق شاه‌نشین و اصلاح ناودان‌ها و مسیر آبروها ازجمله اقدامات مهم این عملیات مرمتی است.

خانه تاریخی محسنی آراسته  ۳ خرداد ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۱۶۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401110523324

برچسب‌ها