شناسایی بیش از 50 فرصت سرمایه‌گذاری قزوین برای معرفی در نمایشگاه تهران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: بیش از ۵۰ بسته سرمایه‌گذاری در استان آماده شده که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به متقاضیان معرفی خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین علیرضا خزائلی روز یکشنبه 9 بهمن‌ماه 1401 در نشست خبری که در آستانه فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر  با موضوع احصای دستاوردها و فعالیت‌های شاخص این اداره‌کل در دولت سیزدهم برگزار شد، گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران از 18 تا 21 بهمن‌ماه با تمرکز بر معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها برگزار می‌شود که در همین راستا بیش از 50 پروژه قابل سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده و آماده معرفی و واگذاری به متقاضیان است که امیدواریم با حضور فعال در این نمایشگاه بتوان فرصت‌های مناسبی را برای توسعه گردشگری استان رقم زد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین همچنین با اشاره به تخصیص ۱۷میلیارد تومان از اعتبارات مربوط به مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به حوزه میراث‌فرهنگی استان اظهار کرد: این اعتبارات در حوزه تقویت زیرساخت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هزینه می‌شود و مرمت بناهای مهم و شاخص تاریخی از جمله مجموعه دولتخانه صفوی و مسجد جامع عتیق، ایجاد زیرساخت‌ در جاذبه‌های گردشگری به‌منظور جذب سرمایه‌گذار، فعال‌سازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و احیای رشته‌های رو به فراموشی از جمله اقدام‌هایی است که از محل اعتبارات سفر دنبال و پیگیری می‌شود.

او افزود: حوزه صنایع‌دستی ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال دارد که در این راستا این اداره‌کل تعهد اشتغال ۶۳۱ نفر را برعهده دارد و تاکنون با اشتغال ۶۰۶ نفر توانسته‌ایم ۹۶ درصد از تعهدات خود را محقق کنیم که تا پایان سال به همه تعهدات دستگاه در حوزه اشتغال عمل می‌کنیم.

خزائلی ادامه داد: روند ثبت‌‌نام متقاضیان دریافت تسهیلات تبصره 16 نیز همچنان ادامه دارد و معرفی افراد به بانک‌‎ها درحال انجام است.

افتتاح هتل‌خانه تاریخی  بهروزی در ایام مبارک دهه‌فجر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: هم‌زمان با دهه‌فجر چندین فضای گردشگری و اقامتی به ظرفیت گردشگری استان اضافه خواهد شد که مهمترین آن افتتاح پروژه هتل‌خانه تاریخی بهروزی در شهر قزوین است که با سرمایه‌گذاری گروه ماهان و صندوق توسعه و احیای کشور درحال مرمت و بازسازی است و در دهه فجر افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

خزائلی خاطرنشان کرد: مرمت تزیینات بنای کاخ چهل‌ستون، مرمت عمارت سپهدار، مرکز تخصصی و خلاق آبگینه و یک مجتمع گردشگری از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در دهه‌فجر به‌شمار می‌رود.

او در ادامه در خصوص آغاز فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: در نوروز 1402 به‌دلیل تقارن ایام با ماه مبارک رمضان آغاز فعالیت‌های نوروزی ستاد از اسفندماه هم‌زمان با عید نیمه‌شعبان پیش‌بینی شده و فضای دولتخانه متفاوت‌‌تر از سال‌های قبل به عنوان مرکز نوروزگاه آماده میزبانی از گردشگران خواهد بود.

او با اشاره به روند آزادسازی دولتخانه اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر جابه‌جایی دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی و احداث ساختمان‌های معوض دردست انجام است هرچند انتقال مرکز مخابرات آزادی با تاخیر صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در گام بعدی اتصال دولتخانه صفوی به سعدالسلطنه را در دستور کار داریم، مشاورین پروژه مشغول کار هستند و اگر طرح به مرحله اجرا برسد بدون شک پروژه بزرگی خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: سامان‌دهی بقعه چهار انبیاء پروژه بزرگ دیگری است که با همکاری اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان دردست اجرا داریم که نمایندگان ویژه‌ای از وزارتخانه و سازمان اوقاف در اجرای پروژه نظارت دارند و در این زمینه جلسات متعدی با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار می‌شود.

خزائلی با اشاره به اینکه دولت در پروژه مرمت گراندهتل هزینه‌ای نمی‌کند، تصریح کرد: فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای پروژه مرمت و احیای گراندهتل توسط صندوق توسعه و احیای کشور منتشر شده که امیدواریم سرمایه گار مناسب انتخاب و مرمت این بنا را به‌زودی آغاز کنیم.

قزوین بهترین مکان برای احداث هتل 

این مسئول در ادامه با اشاره به ظرفیت‌‎های اقامتی استان تصریح کرد: درحال حاضر ظرفیت اقامتی استان قابل‌قبول است اما برای چشم‌انداز آینده به ساخت هتل پنج‌ستاره نیاز داریم که در صورت حضور سرمایه‌گذار همراهی لازم را انجام خواهیم داد.

او بیان کرد: ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره می‌تواند سیما و منظر شهری را بهبود بخشیده و ظرفیت اقامتی استان را افزایش دهد و افق روشنی در جذب گردشگر ترسیم کند.

گردشگری سازه‌های آبی را دنبال می‌کنیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تصریح کرد: سازه‌های آبی استان از ظرفیت‌های خوب برای رونق گردشگری است که در این راستا سه طرح مشترک شامل سدهای نهب، زیاران و تاسیسات آبی خوزنان در دست اقدام قرار دارد.

او افزود: همچنین ظرفیت جدیدی در محل دریاچه جنوب شهر مهرگان در نزدیکی اتوبان وجود دارد که با همکاری مشترک شرکت آب‌منطقه‌ای و شهرداری محمدیه عملیاتی خواهد شد.

خزائلی اضافه کرد: همچنین در سد بالاخانلو بسته سرمایه‌گذاری تعریف شده که در مسیر طی مراحل تشریفات قانونی است و پروژه آبگرم نیز با اجرای طرح‌های زیرساختی گردشگری در این شهر و توجه به پل معلق آوج از دیگر کارهای دردست پیگیری است.

رسانه‌‎ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری همراهی کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ادامه از نقش رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری نام برد و اظهار کرد: از رسانه‌ها انتظار داریم از ظرفیت اطلاع‌رسانی خود برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی استان استفاده کنند تا بتوانیم به توسعه شهر کمک کنیم.

او اضافه کرد: متاسفانه گاهی اوقات شاهد حاشیه‎‌سازی و منفی‎‌بافی‌‎هایی در رسانه‌ها و فضای مجازی هستیم که هیچ دستاوردی برای مردم ندارد و دلسردکننده است.

خزائلی تصریح کرد: انتظار داریم رسانه ها با روشنگری خود کمک کنند تا طرح‌هایی که به نفع سلامت و آرامش مردم است در استان اجرایی شود و بتوان کارهای بزرگی را با مشارکت مردم و رسانه‌ها عملی کرد.

این مسئول افزود: در هیچ کجای دنیا هویت یک شهر تاریخی را برای عبور خودرو و ایجاد دود و آلودگی تخریب نمی‌کنند، هویت شهر قزوین و آثار ارزشمند تاریخی امانتی است که وظیفه داریم آن را به‌درستی حفظ کرده و به آیندگان تحویل دهیم و نباید در بافت تاریخی این شهر با فروش تراکم چند طبقه کیفیت زندگی مردم را کاهش داده و آنها را با مشکلات عدیده شهری مواجه کرد.

او تصریح کرد: باید با کمک رسانه‌ها به درجه‌ای از آگاهی برسیم که بافت تاریخی ارزشمند شهر را برای استفاده مناسب همگان مهیا و ظرفیت مناسبی را با بهره‌گیری از بناهای زیبای تاریخی برای خود و دیگران ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011110492335

برچسب‌ها