نشست حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری از شرکت‌های خلاق گردشگری برگزار شد

نشست « حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق از شرکت‌های خلاق گردشگری» در سومین روز شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در غرفه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ، پرهام جانفشان، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در ابتدای این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده برای تشکیل خانه‌های خلاق گردشگری و اهمیت این بخش برای توسعه ایده‌های نوآورانه گفت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در جهت پرورش و توسعه ایده‌های نوآورانه و خلاقانه نگاه ویژه‌ای به موضوع خانه‌‌های خلاق دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران عنوان کرد:  در این مسیر اقدامات خوبی هم انجام شده است؛ برای مثال قرار است برای جمع آوری ایده‌های خلاقانه در استان تهران جلساتی داشته باشیم و شرکت‌کنندگان ایده‌های خلاق نهایی خود را انتخاب کنند تا این ایده‌ها رشد پیدا کند و به نتیجه برسد تا بعد از مدتی صاحب ایده خلاق به یک شرکت خلاق تبدیل شود.

او افزود: روزانه سه ورکشاپ مبتنی بر موضوعات فناوری و ایده‌های خلاق و در راستای پرورش ایده‌های نو در غرفه تهران برگزار می‌شود؛ به‌صورت کلی سعی کردیم محتوای سال ۱۴۰۱ غرفه تهران عمدتا بر کارهای خلاقانه، متاتوریسم، استارتاپ‌ستارت‌آپ‌ها و ایده‌های خلاقانه حوزه کردشگری باشد.

در ادامه این نشست سید مهدی سادات حیات شاهی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق درباره رویکرد نوآورانه غرفه اداره کل گردشگری استان تهران گفت: بازدیدی که از نمایشگاه گردشگری امسال داشتم بسیار جذاب بود؛ رویکرد کلی غرفه استان تهران نیز نشان از برنامه و رویکرد روبه‌جلو و همچنین نگاه نوآورانه در نگرش استان تهران دارد. 

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع‌خلاق عنوان کرد: صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق  برای تامین مالی و توسعه صنایع خلاق فعالیت می‌کند و  صنایع خلاقی را که ریشه در نوآوری و فرهنگ دارند از جمله این حوزه‌ها می‌توان به گردشگری، میراث فرهنگی، معماری، مد و لباس اشاره کرد.

حیاتشاهی افزود: وقتی از صنایع‌دستی سخن می‌گوییم باید به چندین نکته توجه کنیم، صنایع‌دستی میراثی است که از گذشتگان به دست ما رسیده است؛ درواقع رشته‌های صنایع دستی مانند میناکاری، قلم‌کاری یا شیشه‌گری معمولا فن و مهارتی که از گذشته برای ما برجای مانده اما ما برای آیندگان چه چیزی به‌یادگار خواهیم گذاشت؟ رمز اینکه ما برای آیندگان چه‌چیزی به‌یادگار بگذاریم در نوآوری و فناوری نهفته است.

او در ادامه به چندین چالش‌ حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: امروزه صنایع‌دستی به کالایی تجملی تبدیل شده، ولی باید یک کالای کاربردی باشد؛ گردشگر خارجی به‌دنبال اطلاع از  هویت و داستان محصول صنایع‌دستی است؛ اما متاسفانه  شناسنامه همراه محصولات ما نیست و این باید ایجاد شود. به همین دلیل است که کشوری مانند چین محصولات خود را به‌عنوان محصولات ایرانی در بازار عرضه می‌کنند. دلیل این چیست؟ چون ما نتوانستیم فرایند اثبات اصالت را ایجاد کنیم که این موضوع هم به نوآروی و فناوری باز می‌گردد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011120530219

برچسب‌ها