بهره‌برداری از طرح بهسازی و مرمت آب انبار قاجاری روستای نهرآباد شهرستان چناران

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت: مرحله نخست بهسازی، مرمت و استحکام‌بخشی آب‌انبار روستای نهرآباد شهرستان چناران با حضور امام جمعه، نماینده مردم در مجلس و فرماندار شهرستان هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم امروز پنجشنبه 20 بهمن ماه 1401 با اعلام این خبر افزود: قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بر می‌گردد، این آب انبار تاریخی بنایی خشتی و مستطیل شکل وامدار از هنر معماری اصیل ایرانی اسلامی به جای مانده از اواخر دوره قاجاریه است که برفراز و مجاور آن مسجد این روستا قرار گرفته است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران تصریح کرد: کنگره‌های زیبا و سادگی خاص این آب انبار حکایت از قدمت این بنای منحصر به فرد در این منطقه دارد که روزگاری مظهرآبادی روستای نهرآباد بوده است.

او ادامه داد: مرحله نخست عملیات مرمتی آب‌انبار تاریخی روستای چناران با اعتبار ۷۰۰ میلیون ریال مرمت و بهسازی و استحکام‌بخشی شده است، این عملیات شامل نورپردازی، پاک‌سازی، بندکشی، تعویض آجرهای فرسوده و مرمت و استحکام‌بخشی آب‌انبار است که با مشارکت اداره اوقاف، بخشداری مرکزی و میراث فرهنگی چناران انجام شد.

طاهریان‌مقدم با بیان اینکه آب‌انبار تاریخی آن در ۳۰ سال قبل فعال بوده است، افزود: سر در ورودی بنا با یک قوس آجری سرتاسر اجرا شده و آجر کاری بین کنگره ها و قوس ورودی از نوع راسته و خفته است و در گذشته مردم با پایین آمدن از ١۵ پله سنگی به آب سرد و گوارای آن دسترسی داشتند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران چناران تصریح کرد: مجموعه بناهای تاریخی روستای نهرآباد شامل مسجد تاریخی روستا آب‌انبار و حمام قدیمی است که بنای حمام آن تخریب شده است.

او افزود: این بنا پس از واگذاری موقت به دهیاری با ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار در سالگرد جشن ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی و در راستای طرح تحول روستایی پاکسازی و مرمت شد.

طاهریان مقدم اظهار کرد: روستای نهرآباد در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان چناران واقع شده و جزو بناهای شناسایی شده و با ارزش شهرستان است.

او یادآور شد: با انجام عملیات نجات بخشی شامل پاکسازی، بهسازی و مرمت، این اثر تثبیت و مقدمات ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور آغاز شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011120770460

برچسب‌ها