اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم اردبیل رونمایی شد

اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم استان اردبیل که با نظارت علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده بود در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب امروز 23 بهمن ماه 1401 گفت: اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم استان اردبیل که با نظارت علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده بود در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: این اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم استان اردبیل توسط مهرداد سرهنگی پژوهشگر فعال در زمینه ژئوتوریسم تهیه شده است و شامل گزارش و اطلس مصور از تمام پیش ژئوسایت‌ها و پدیده‌های زمین‌شناختی استان اردبیل و همچنین مستند ژئوتوریسم استان اردبیل تحت عنوان «اردبیل سرزمین چشمه‌های جوشان» است.

مدیر پژوهش و مسئول مطالعات میراث زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این خصوص گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی مسئولیت پتانسیل‌یابی و شناسایی ژئوپارک‌های کشور را برعهده دارد که علاوه بر انجام مطالعات در استان اردبیل در ۳۰ منطقه پرپتانسیل در کشور نیز فعالیت‌های اولیه مربوط به شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌ها را انجام شده است.

نازنین بدری افزود: با توجه مطالعات انجام شده در اردبیل و شناسایی و معرفی ژئوسایت‌ها در گستره استان، این استان پتانسیل معرفی یک ژئوپارک با محوریت و تمرکز بر آتشفشان سبلان و پدیده‌های متنوع زمین‌شناسی پیرامون تحت عنوان پیشنهادی ژئوپارک سبلان را دارد.

او تاکید کرد: از جمله پدیده‌های موجود در استان اردبیل می‌توان به دریاچه دهانه آتشفشان سبلان، طاق سنگی، بازالت‌های شعاعی، آبگرم قینرجه، آبگرم گاومیش گلی، دریاچه نئور، شیروان دره‌سی، نهشته‌ها و رخساره‌های یخچالی و پدیده‌های حاصل از فرسایش، پل‌های معلق و دریاچه‌های زیبای سدی اشاره کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011123292113

برچسب‌ها