11 بسته سرمایه‌‌گذاری خوزستان طی نشستی تخصصی در نمایشگاه گردشگری تهران بررسی شدند

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان از برگزاری نشست تخصصی با موضوع «بررسی آثار نفت در میراث‌فرهنگی و گردشگری» با رویکرد تعیین کاربری فرهنگی، گردشگری و واگذاری به بخش خصوصی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمسلم موسوی ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ضمن اشاره به گره خوردن تاریخ مدرنیته در ایران و به ویژه در استان خوزستان با موضوع نفت و صنعت نفت، گفت:  اولین آثار مدرنیته در منطقه توسط شرکت نفت و یا بواسطه حضور شرکت نفت در برخی از شهرهای خوزستان شکل گرفت، به گونه‌ای که وفور این آثار را می‌توان در شهرها و مناطق وسیعی از استان خوزستان مشاهده کرد.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: این گستره نفوذ صنعت‌ نفت به گونه‌ای است که بعد از سال‌ها هنوز بخش‌های بزرگی از شهرهای استان در تملک حوزه نفتی قرار دارند که همین موضوع یکی از عمده‌ موارد جلوگیری از توسعه در این مناطق قلمداد می‌شود.

او ادامه داد: یکی از موضوعات قابل بررسی در این بخش، اماکن و ساختمان‌هایی است که به مرور زمان از چرخه فعالیت خارج و هم‌اکنون بدون استفاده رها شده‌اند؛ ساختمان‌هایی که به دلیل تاریخ و گذشته‌ای که به همراه دارند، دارای ارزش‌های میراثی و معماری خاصی هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار این بخش مهم از تاریخ صنعتی استان خوزستان در این مناطق گذشت.

موسوی عنوان کرد: مدیران شهرستان‌های مسجدسلیمان، خرمشهر و امیدیه برای ثبت‌ملی شدن برخی از این‌گونه آثار پیشرو بودند و پرونده‌های ثبتی برخی از آثار را تشکیل دادند؛ ضمن این‌که نعیمه سیمری پژوهشگر این طرح، باتوجه به مطالعه و شناختی که نسبت به این آثار داشت، پیشنهاد استفاده از برخی از این آثار به عنوان تأسیسات گردشگری را دادند که در ادامه با انجام کار تحقیقاتی مشترک با واحد سرمایه‌گذاری به نتیجه رسید و ۱۱ مورد از این اماکن قابل استفاده به عنوان تأسیسات گردشگری تشخیص داده شدند که می‌توان آن‌ها را با تعیین کاربری به فرهنگی گردشگری، به سرمایه‌گذار واجد شرایط واگذار کرد.

او بیان کرد: بر همین اساس، در روز پایانی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، نشستی با حضور قاسمی معاون اداره‌کل سرمایه‌گذاری، مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری وزارتخانه در محل غرفه استان خوزستان برگزار شد که در آن، نعیمه سمیری پژوهشگر طرح به ارائه مطلب و تشریح طرح‌ها پرداخت.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: در این نشست، ۱۱ اثر پیش‌گفته بررسی شدند که باتوجه به اهمیت موضوع، قرار شد که به‌زودی و با حضور نمایندگانی از شرکت‌ نفت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، این موضوع در سطح استان تا دریافت نتیجه نهایی پیگیری شود. همچنین این‌که باتوجه به اهمیت تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام، ۱۴ موقعیت در شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی و اندیکا در حواشی دریاچه‌های سد، مشخص و استعلامات اداری این موارد دریافت شده است که بعد از جلسات کمیته گردشگری آب، هفت موقعیت تأییدیه اولیه را دریافت کردند که شرکت نفت هر هفت مورد را اراضی سابق‌التحصیل آن شرکت اعلام کرد که این‌ موضوع ممکن است از ادامه روال کار این طرح‌ها جلوگیری کند.

او ضمن تأکید بر این موضوع که یکی از عمده‌ موارد مهم در این نشست و جلسات آتی با شرکت نفت درخواست بازنگری در خصوص این هفت پرونده خواهد بود، افزود: با توجه به اهمیت پیگیری این طرح‌ها به عنوان بسته سرمایه‌گذاری بی‌نام و استقبال معاون اداره‌کل سرمایه‌گذاری، مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری وزارت، تصمیم بر پیگیری این موارد در سطح وزارت‌خانه‌های نفت و میراث‌فرهنگی نیز مطرح شد که باعث امیدواری هرچه بیشتر ما در حصول و رسیدن به یک نتیجه مطلوب است.

او گفت: همکاری بین بخشی برای حل مشکل هفت طرح گردشگری ساحلی و همچنین واگذاری این ۱۱ مکان به عنوان تأسیسات گردشگری، از جمله اولویت‌های ما در این نشست بود که این موارد ممکن است منجر به رونق گردشگری و ایجاد اشتغال شود.

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011123478223

برچسب‌ها